Het what-the-hell-effect: waarom dit weekend de meeste goede voornemens sneuvelen

Geen vlees eten, drie keer per week sporten of de alcohol een maandje laten staan, wellicht ben je 2020 voortvarend van start gegaan. Maar hoe lang houd je het vol? Tot dit weekend ongeveer.

Maaltijdbezorger Deliveroo zag op 2 januari een duidelijk piek als het gaat om vegetarische en gezonde bestellingen, maar op basis van eerdere cijfers weten ze dat de goede voornemens niet lang standhouden. Dit weekend worden er waarschijnlijk 40 procent meer hamburgers en 80 procent meer alcohol verkocht dan de week ervoor. De verkoopcijfers voor zoetigheid verdubbelen zelfs.

Het is ook in de wetenschap een bekend verschijnsel: langer dan enkele weken houden we onze goede voornemens meestal niet vol. Hoogleraar preventie Ingrid Steenhuis van de Vrije Universiteit in Amsterdam vindt dat niet gek. “Wat je ziet is dat mensen vol goede moed beginnen met een voornemen, maar het bij de eerste uitglijder al opgeven. Dit wordt ook wel het what-the-hell-effect genoemd. Terwijl zulke uitglijders juist bij het proces horen als je iets probeert te veranderen.”

Daarnaast hebben mensen vaak wel een doel, maar geen plan. Steenhuis: “Het is belangrijk om concrete stappen te bedenken, anders struikel je over de eerste de beste hobbel.”

De hoogleraar heeft nog wel een tip voor wie echt wil doorzetten. “Het begint met de vraag waarom je iets wil veranderen. Dat lukt alleen als je een dwingende noodzaak voelt. Bijvoorbeeld omdat je fitter wil zijn, of wil kunnen voetballen met je kinderen zonder buiten adem te raken. Het kan helpen om te visualiseren hoe je je zou voelen als je niets verandert, en wat er zou gebeuren als je je voornemen wel waar zou maken.”

Bron(nen):   RTL Nieuws