5 kilo blijvend afvallen: 4 tips van dokters en experts

De meeste wonderdiëten werken niet. Of ze werken even. De kunst is niet om af te vallen, maar om niet meer zwaarder te worden. Artsen en diëtisten van Cleveland Healt geven tips om gewicht blijvend gewicht te verliezen.

1. Maak gebruik van je hongersignalen

"Luisteren naar je honger werkt veel beter dan vertrouwen op wilskracht", zegt Kristin Kirkpatrick, MS, RD, LD.

“Als je in de verleiding komt om te snaaien, praat dan met jezelf. Heb je honger of voel je je rot? Zal eten je dichter bij je doel brengen?”

2. Houd rekening met hoe (en wanneer) je eet

“Als je je bewust bent van wat je eet, heb je meer controle over je keuzes, en elimineer je de 'oeps-heb-ik-die-hele-kom-eten?' gedrag”, zegt psycholoog Susan Albers, PsyD. Porties afmeten, niet uit het pak eten, je bewust zijn van calorieën, het helpt allemaal.

Uit een onderzoek bleek dat vrouwen van in de vijftig die bewuste eetvaardigheden hadden geleerd, hun dagelijkse consumptie met 300 calorieën verminderden. Dat telt in de loop van de tijd op, merkt ze op.

Een andere tactiek is om je calorieën vroeger binnen te krijgen."Eet de meeste van je dagelijkse calorieën vóór 18.00 uur", adviseert ze. "Zestig procent van mijn patiënten zegt dat ze het verpesten terwijl ze tv kijken na het eten."

3. Wees net zo bewust van wat je drinkt als wat je eet

Velen van ons zien de calorieën uit dranken over het hoofd.

“Denk aan voedsel als brandstof voor je lichaam. Kijk dan op de plekken waar je niet echt extra calorieën nodig hebt. Vraag jezelf af of je dat glas wijn echt elke avond nodig hebt”.

Het verminderen of elimineren van suikerhoudende en calorierijke frisdranken, sappen, ijsthee en milkshakes kan ook een echt verschil maken in je gewicht.

4. Kies voedingsmiddelen die je een vol gevoel geven, geen honger

Het verminderen of elimineren van bewerkte voedingsmiddelen (koekjes, gebak, junkfood) en vetrijke voedingsmiddelen (kaas, alles wat gefrituurd is) zal je dichter bij je streefgewicht brengen.

"Verwerkte en fastfood bevatten verbeterde ingrediënten die de dopamine in je hersenen raken en ervoor zorgen dat je meer wilt ", waarschuwt Dr. Albers.

Verleg in plaats daarvan uw aandacht naar voedzame voedingsmiddelen die rijk zijn aan eiwitten en vezels.

Bron(nen):   Cleveland Health