The Wall Street Journal is boos op ons

Robert Thomson – de uitgever van The Wall Street Journal – is boos op ons. Dat wil zeggen: hij is boos op zogenoemde agregator-sites, die zelf niet of nauwelijks nieuws maken, maar vooral het nieuws van anderen doorgeven en toegankelijker maken – zoals ook Welingelichtekringen doet. Het zijn ‘lintwormen’, zegt Thomson in een interview met The Australian, waarbij hij met name Google kapittelt. "Ze strijken onze beloning op." 
Een van de grootste Amerikaanse agregator-sites, The Newser, maakt zich meteen vrolijk over de woede-uitbarsting. Thosom en zijn baas Robert Murdoch (de eigenaar van het WSJ-concern) hadden beter moeten opletten, schrijft Michael Wolff, de man achter Newser. Murdoch heeft meer dan 35 miljard dollar uitgegeven om de duurste krant ter wereld te kopen, en Thomsom heeft zich in het Murdoch-imperium omhooggeworsteld, om er nu samen achter te komen dat ze aan de top van een kaartenhuis staan. Het is zuur voor Murdoch en Thomsom, maar kranten als The Wall Street Journal zijn hun bevoorrechte positie kwijt. Dankzij de technologische ontwikkelingen is er meer nieuws beschikbaar dan ooit, en dat heeft de waarde van nieuws verminderd.
Wolff waarschuwt andere kranten om niet het zelfde te doen als The Wall Street Journal doet, namelijk heel weinig informatie gratis weggeven. "Dan zullen wij hetzelfde doen als we nu met de WSJ-site doen. We zullen één abonnement nemen, en de berichten samenvatten, en hun veel te lange en gezwollen taalgebruik terugbrengen naar internetformaat. En dat zullen we gratis doorgeven."

Bron(nen):   The Newser  The Australian