De 100 sterkste merken

Google is wereldwijd het merk dat het meeste waard is. Dat is de uitkomst van de jaarlijkse ranking van bekende merken. Google zou honderd miljard dollar waard zijn, niet gek voor een bedrijf waar tien jaar geleden nog nauwelijks iemand van gehoord had. 
Het onderzoek is verricht voor Millward Brown, een onderzoeksbureau dat jaarlijks met deze ranglijst te voorschijn komt. Op de volgende plaatsen staan Microsoft (76,2 miljard dollar), Coca-Cola ((67,6 miljard), IBM (66,6 miljard) en McDonald’s (66,6 miljard). 
General Electric viel terug van de tweede naar de achtste plaats en allerlei financiele dienstverleners maakten nog grotere duikelingen. 
De vermelde merkwaarde strookt trouwens niet perse met de omvang van een onderneming. Zo staat het relatief kleine autobedrijf Porsche hoger (op plaats 35) dan het veel grotere Mercedes (veertig). 
Nederlandse merken als Heineken en Philips komen in het verhaal niet voor. ING staat nog net in de top-100, op de 93e plaats. 
Een handvol leuke en verrassende merken: Marlboro (tien), BlackBerry (16), Gillette (22), Pampers (31), Pepsi (44), Starbucks (89) en Nivea (96).
Zie hieronder de gehele ranglijst.

 

Bron(nen):   Marketing Magazine