De krant als actiegroep

Media
door Admin
maandag, 07 december 2009 om 00:00
welingelichtekringen header 1
Je op glad ijs begeven. Kent u die uitdrukking? Het is een toepasselijke uitdrukking nu we het moeten hebben over klimaatopwarming. Wereldwijd begeven 57 kranten zich op glad ijs nu ze zich in een gezamenlijk commentaar over de VN-klimaattop opwerpen als actiegroep, onder de dwingende kop: "Het moet lukken". Zodra media met zoveel nadruk een standpunt innemen, zal de neiging groot zijn om het minder nauw te nemen met de waarheid. Neem een van de eerste zinnen van het commentaar dat in Nederland wordt afgedrukt door de Volkskrant: "De feiten spreken voor zich: van de afgelopen veertien jaar behoren er elf tot de warmste uit de geschiedenis." O ja? Klopt dat wel? Er zijn in ieder geval heel serieuze aanwijzingen dat de temperaturen op aarde de afgelopen tien jaar helemaal niet meer zijn gestegen (zie tweede link). De indruk kan gemakkelijk ontstaan dat we hier niet te maken hebben met een hoofdredactioneel commentaar van de Volkskrant, maar eerder met een pamflet van Milieudefensie en Greenpeace: "De rechtvaardigheid vereist dat de geïndustrialiseerde landen armere landen financieel in staat  stellen zich te wapenen tegen de klimaatverandering. Deze maatregelen zullen veel geld kosten, maar veel minder dan de redding van de banken heeft gekost – en ook  veel minder dan nietsdoen zal kosten." Een interessante vraag die nog opkomt, is waarom Trouw zich eigenlijk niet bij dit initiatief heeft aangesloten. De krant heeft de groene agenda zeer naar zich toegetrokken (zie derde link), bijvoorbeeld door de manier waarop klimaatactivisten in het zonnetje worden gezet (sorry, weer een klimaatuitdrukking). Het zal toch niet zo zijn dat de initiatiefnemers  vergeten zijn aan Trouw te vragen of die krant ook wilde meedoen? Update: Leon de Winter vindt het maar een domme actie van de Volkskrant.