Op internet is alles gratis, en straks bij uitgeverij Albert Heijn ook

Media
dinsdag, 09 november 2010 om 00:00
welingelichtekringen header 1
Welingingelichte Kringen vindt het nu al een succes: het nieuwe gratis massablad van Albert Heijn WatHandig. Waarom? Bladenmaker Rob van Vuure (ooit hoofdredacteur van een tiental tijdschriften) analyseert als geen ander het nieuwe fenomeen in de Volkskrant.
Niet onmogelijk: kattenbakkorrels en toch sexy
Ja Het antwoord is: ja. Al jaren dreint de vraag: kun je een goed gratis massablad maken? Gratis en tegelijkertijd mooi en inspirerend? Dus niet zo’n in elkaar geflanste weggooibrochure, elke week zestig in een dozijn. Dus niet de zoveelste dikke folder boordevol ‘embedded shopping-journalism’: ik betaal deze schoenenfolder dus alleen deze schoenen bied ik aan, hoe lelijk ook.
Handig Ze vragen je: maak een massatijdschrift over vaatwassers, over vuilniszakken en over kattenbakkorrels. Later komt er nog een spoedmail achteraan: wasknijpers, die moeten er zeker ook in! En hadden we de huishoudhandschoenen al genoemd? In dezelfde adem: ‘Natuurlijk mag het er niet truttig uitzien, dus denk goed na over de vormgeving van alles, over het formaat van het nieuwe blad, maar ook over het soort papier’. Hoe vaak per jaar? ‘We denken aan vier keer’. Welke oplage? ‘We denken aan twee miljoen’. En de cover? ‘Goed dat je het zegt, de cover!’ Het visitekaartje, de toonzettende eyecatcher. De cover moet vrolijk zijn, inspirerend, modern huishouden is leuk – die uitstraling. Een onmogelijke klus voor een tijdschriftenmaker? Kattenbakkorrels en toch sexy? Niet onmogelijk, dus. Ik heb het gratis blad WatHandig (Albert Heijn, van de makers van Allerhande) in handen. En ik blijf bladeren. Hoe een aardappelstamper cool gebracht kan worden: stamper levensgroot op een witte pagina, prijsje erbij en de eenwoordkop ‘Hogedrukgebied’. Bij de kop ‘Grillig weer’ staat inderdaad dé grillpan voor 10,49 euro afgebeeld. Verder de rubriek ‘Wat stom’ en de rubriek ‘Wat slim’. Overal goed gebruik van getallen: 21.2 miljoen mobiele aansluitingen, 6 herfsthelden, 3 keer bewaren, 17 keukentips. En uw vaatdoekje bevat exact 3.2 miljard bacteriën! WatHandig laat zien wat er op het gebied van nuchter massabladenmaken mogelijk is, samen met Wehkamp en Etos trouwens. En het onderstreept de nonfood-aspiraties van Albert Heijn. Het serieuze gerucht is al: binnenkort een fusie AH met de HEMA! Ik las al twee keer: HEMAH.
Lees verder in de Volkskrant
Bron(nen): de Volkskrant