New York Times laat lezer vanaf 2011 betalen

Media
door Admin
woensdag, 20 januari 2010 om 00:00
welingelichtekringen header 1
We berichtten er al een keer eerder over, maar het gaat nu dan toch echt gebeuren. Vandaag heeft de redactie van The New York Times bekend gemaakt dat de lezer moet gaan betalen voor volledige toegang tot de krant. Dat is de uitkomst van een heftig debat dat het afgelopen jaar op de redacties, door de uitgevers en in Amerikaanse mediablogs gevoerd is. Vanaf begin 2011 zal de bezoeker van de website nytimes.com per maand een aantal artikelen gratis krijgen (waarschijnlijk om en nabij de tien) en voor de rest de knip moeten trekken. Voor abonnees van de gedrukte krant is de toegang tot de website echter gratis. Hoeveel het precies gaat kosten of hoeveel artikelen er in beginsel gratis zijn kan de redactie nog niet zeggen. Mogelijk is dat aantal variabel, afhankelijk van de vraag en de economische omstandigheden. Volgens de uitgever zal de incidentele bezoeker er niets van merken. Het model dat de New York Times zal toepassen lijkt op het betaalmodel dat special interest kranten als de Wall Street Journal en de Britse Financial Times nu al hebben. Op dit moment rekenen weinig general interest publicaties geld voor het bezoeken van hun website, maar concurerende kranten volgen de stappen van The New York Times met grote interesse. Arthur Sulzberger Jr, directeur en uitgever van de krant, erkent dat het een gewaagde stap is. 'Onze aankondiging stelt ons eindelijk in staat om de vele vragen te gaan beantwoorden waar we allemaal heel graag een antwoord op willen hebben. Nu we dit gaan doen kunnen we ons geen fouten veroorloven,' aldus Sulzberger. The New York Times is met afstand de best bezochte nieuwssite van de VS, wat het een goede positie geeft om lezers te laten betalen. Aan de andere kant, als deze beslissing volledig verkeerd uitpakt, heeft de Times ook een hoop verliezen te incasseren. Volgens de uitgever is dit niet slechts een poging de door de recessie ingestorte advertentie-inkomsten te compenseren, maar een lange termijnstrategie om een geheel nieuw betaalmodel te ontwikkelen. 'Het is een zekere zin een gok op waar wij denken dat het met het internet heen gaat,' zei Sulzberger.