Uit de hand gelopen drankgebruik: voor nog geen 7 euro 2 coma´s

Mootz
woensdag, 04 april 2012 om 00:00
welingelichtekringen header 1
Vroeger waren we diep onder de indruk van de verhalen uit Zweden en Noorwegen waar de alcohol zo duur was dat jongeren het niet konden betalen en inventief werden om voor weinig geld de maximale thrill te bereiken. Een in pure alcohol gelegd watje in de anus brengen om snel aangeschoten te raken bijvoorbeeld. Je hebt dan niet de smaak van hout en de geur van abrikoos in je bouquet, maar ja…. Bij ons kwam dat niet voor, want wij gingen normaal met drank om. Dat was het beleid: met drank om leren gaan. Maar het is veranderd. Jongeren in Nederland drinken steeds vaker en meer. Uitwassen daarvan zoals het in de media populaire comazuipen vormen slechts het topje van de ijsberg. Nederland loopt op het gebied van comazuipen voorop. We hebben het hoogste percentage opnamen van jongeren op de eerste hulp door alcoholvergiftiging. Het is niet alleen iets waar we in Nederland mee te maken hebben. In heel Europa is comazuipen een vorm van puberale rebellie geworden die veel schade en persoonlijk leed met zich meebrengt. Ook in de Verenigde Staten zijn er meer problemen dan ooit: 15 procent van de Amerikaanse jongeren ´misbruikt alcohol en/of drugs´.
Komt dit door het restrictievere alcoholbeleid dat wereldwijd op gang is gekomen? Zouden we dus juist minder streng met dat beleid moeten zijn om deze excessen te voorkomen? Om de vraag te beantwoorden moet je verschil maken tussen restrictie van alcohol (drooglegging) – iets waarvan wel aangetoond is dat het niet werkt – en een restrictie van de promotie en goedkope beschikbaarheid van alcohol bevattende dranken. We maken niet avond aan avond openlijk reclame voor cocaïne, maar wel voor alcohol. Is het normaal dat drankgebruik in advertenties consequent gekoppeld wordt aan gezelligheid, feest en romantische momenten? Zorgt het voor een leerproces waarbij het op den duur vanzelfsprekend is dat je geen feestje kunt houden zonder dat er vol op drank aanwezig is. Je kind wordt 14. Hoeveel kratjes bier moet je inslaan? Bij ons is er een tijdslot tussen 6 uur in de ochtend en 9 uur ´s avonds voor alcoholreclame op tv. In Frankrijk mag er al geen reclame voor alcohol op tv en in Zweden evenmin behalve voor alcoholvrij bier.
Niet alleen de promotie van het gebruik van alcohol heeft problematische kanten. Ook de goedkope beschikbaarheid op elke straathoek heeft vreemde kantjes. Voor een alcoholvergiftiging zijn bij een meisje van 15 maar zes glazen nodig. Bij de supermarkt zie ik een aanbieding flessen Lindemans Merlot: 3,25 per stuk. Voor nog geen 7 euro 2 coma´s. Meisjes zijn ook vaker het slachtoffer dan jongens. Uitgerekend is dat extra accijns op alcohol houdende drank zou betekenen dat het drankgebruik onder jongeren 5% minder wordt, maar volgens de brancheorganisatie is het een economische ramp. Ik denk dat 5% minder de moeite waard is. Strengere ouders helpt ook. Ja, jongeren gaan soms wat gekke dingen doen maar uit onderzoek blijkt dat het totale drankgebruik vermindert. En in Zweden dat onder druk van de EU regels een wat minder restrictief beleid werd ingevoerd is het drankgebruik onder jongeren flink toegenomen.