Pr-campagne voor Israel

Israel weet maar al te goed hoe het is om geïsoleerd te staan. In 1975 werd het land door de VN als racistisch gebrandmerkt en er zijn talloze voorbeelden van boycots, isolement en diplomatieke crises. De afkeer van het land wordt wereldwijd beleden, tot in de joodse gemeenschap in de VS toe.
Recentelijk besloot Israels ministerie van buitenlandse zaken om een paar miljoen extra uit te trekken voor de broodnodige propaganda. Ook gaan bekende schrijvers, theatergezelschappen en exposities de wereld over om een ‘ander gezicht’ te tonen. Op die manier gaat het nog eens ergens anders over dan steeds maar over oorlogvoering.
In Israel zelf laten veel mensen de moed zakken. Ze vinden dat ze teveel worden gezien als de oorzaak van alle problemen in het Midden Oosten. Blaast een Palestijn zichzelf op? ‘t Is de schuld van Israel. Het land heeft zoveel krediet verloren dat mag worden betwijfeld of een pr-campagne het verloren terrein kan terugwinnen.
Kern van de onvrede is het dwarsbomen van de stichting van een Palestijnse staat en we mogen niet verwachten dat hier onder premier Netanyahu iets van terecht gaat komen. Het slechte nieuws is in dit verband de aanstaande benoeming van de extreem-nationalistische Avigdor Lieberman tot minister van buitenlandse zaken. Zijn opvattingen over Arabieren zijn nagenoeg racistisch en eenmaal benoemd, mag verwacht worden dat hij het isolement van Israel alleen maar zal vergroten.
Oplossing volgens de International Herald Tribune: het budget van de pr-campagne moet met de komst van Lieberman geen twee maar honderd miljoen dollar bedragen.

Bron(nen):   International Herald Tribune