Er komt geen kilometerheffing, want er zijn geen files

Het kabinet Rutte-II zal geen kilometerheffing invoeren. Volgens Haagse bronnen is er tot 2020 geen noodzaak een heffing in te voeren, want door investeringen in asfalt en een verwachte lage economische groei blijft de filedruk beperkt. Dat meldt de NOS. De PvdA wilde graag een kilometerheffing voor personen- en vrachtverkeer en had dat ook in het verkiezingsprogramma opgenomen. De VVD zag niets in het belasten van automobilisten per gereden kilometer. De Tweede Kamerfracties van VVD en PvdA komen maandagochtend bijeen om het concept-regeerakkoord te bespreken. Begin deze maand werd een andere maatregel die automobilisten zou treffen geschrapt; de forenzentaks. Die zou per 1 januari worden ingevoerd. De maatregel uit het Kunduz-akkoord hield in dat werknemers belasting moesten gaan betalen over de vergoeding voor de kosten voor woon-werkverkeer. De kilometerheffing in Nederland was een plan voor het invoeren van een financiële heffing voor gemotoriseerd verkeer op basis van het aantal gereden kilometers. Het tarief per gereden kilometer zou afhangen van het tijdstip (spits/nacht) en de locatie waarop gereden wordt. Zo kan het gebruik van drukke wegen op drukke momenten worden ontmoedigd. De heffing kan verder gedifferentieerd worden naar verbruik en uitstoot van verschillende voertuigen, om zo milieuvriendelijkere voertuigen te stimuleren. Voor het opleggen van een kilometerheffing moet de overheid beschikken over gegevens ten aanzien van het aantal gereden kilometers per voertuig. De introductie werd voorzien na 2012.

3 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. André Somers

    Grappig bericht, op de ochtend dat er in de spits meer dan 330km file stond in Nederland.

    • RhodBerth

      Dat staat er nu alleen op regenachtige dagen met veel ongevallen. Vroeger stond er regelmatig 330km file, ook op ‘gewone’ dagen.

      (in antwoord op André Somers)
  2. RhodBerth

    Wat is de PvdA toch heerlijk inconsequent….
    Als bij:
    – de zorg
    – de bijstand
    – de werkloosheid
    etc. wordt gezegd dat de gebruiker moet betalen, dan is het hek van de dam, dan is het verschrikkelijk en asociaal.

    Maar bij het verkeer moet ineens wel de gebruiker betalen. Waarom daar geen solidariteit? Waarom mogen de mensen die 5 minuten van hun werk wonen niet een beetje solidair zijn met hen die elke dag 2 uur onderweg zijn?

    Het hele ‘de gebruiker’ betaalt idee is nonsense, tenzij je’m overal op van toepassing maakt. Daar zou ik beter uitkomen, maar dan zijn we wel meteen ons sociale stelsel kwijt. En daarom ben ik er toch tegen. Het huidige systeem is prima. De overheid draagt zorg voor de infrastructuur. Dat is prima en zo hoort het. En als er teveel files zijn is er iets aan de hand met de infrastructuur.

Reacties niet toegestaan