Tienermeisjes doen zich dommer voor dan ze zijn

Seksestereotypen in reclame en films hebben negatieve gevolgen voor de ontwikkeling van tienermeisjes. Volgens die stereotypen zijn jongens/mannen groot, sterk, slim en dominant. Conform dat beeld gedragen meisjes zich alsof ze minder intelligent zijn dan ze in werkelijkheid zijn.

Dat blijkt uit een onderzoek van sociologe Maria do Mar Pereira van de University of Warwick (UK) dat ze uitvoerde op een Portugese middelbare school. Gedurende 3 maanden liep ze mee met een groep 14-jarigen. Ze volgde niet alleen alle lessen, maar trok ook in de pauzes en na school met de leerlingen op. Daardoor kon ze gedrag observeren dat niet wordt waargenomen door ouders en leerkrachten.

Pereira schreef een boek over haar onderzoek: ‘Doing Gender in the Playground: The Negotiation of Gender and Sexuality in School’. Daarin beschrijft ze hoe jongens constant onder druk staan om zichzelf te bewijzen. Dat doen ze bijvoorbeeld door te vechten en te drinken, meisjes (seksueel) te intimideren, hun gevoelens te onderdrukken en nooit om hulp te vragen.

Meisjes proberen hun capaciteiten juist niet te veel te laten zien. Ze verweren zich niet tegen intimidaties en laten hobby’s vallen die niet als vrouwelijk worden gezien. Ook doen ze zich minder slim voor dan ze zijn.

Hoewel het onderzoek in Portugal plaats vond, is Pereira van mening dat het geldt voor de hele westerse wereld. ‘Deze onrealistische ideeën van mannelijkheid en vrouwelijkheid nastreven leidt tot problemen, zoals een laag zelfbeeld, pestgedrag, fysiek en verbaal geweld, gezondheidsproblemen en een verlies van potentieel jong talent’, aldus de onderzoekster.

Bron(nen):   EOS       

3 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Dead Silence

    Hoe je je voelt zit tussen te oren. Helaas onderschatten de meisjes en overschatten de prinsjes zich.

  2. FritsB

    Is mevrouw Pereira nooit jong geweest? Dit is aangeboren tactiek die zelfs mijn kleindochters van onder de tien al beheersen.

  3. Le_bon_sauvage

    Zo, maar liefst 3 maanden geinvesteerd door 1 onderzoeker. Er zal wel een kern van waarheid in zitten, vrouwen worden geacht bescheiden te zijn en het ego van mannen te strelen. Maar of dit door media komt, lijkt me iets dat al eeuwen aan de gang is, zeker in mediterrane macho landen.

    Misschien is het in Portugal anders, maar in ons land steken reclamemakers juist al 10 jaar de draak met mannen, die zijn sulletjes en brave huisvaders (tenzij ze een auto, horloge, of geurtje moeten verkopen).

Reacties niet toegestaan