Moet Apple buigen voor Samsung?

In het westen denken we al snel dat het Apple is wat de klok slaat als het om smartphones gaat. De iPhone is populair en Apple heeft als bedrijf een ijzersterk imago. We betalen graag voor de goede maar ook peperdure Apple-hardware.

Maar kijk wereldwijd en het beeld is heel anders. Samsung rules! Het Koreaanse bedrijf verkoopt meer smartphones dan Apple. In 2013 wordt de vraag actueel: Hoe veel meer last krijgt Apple van Samsung?

In de volgen de generatie smartphones kan het buigzame scherm zijn intrede doen. Dat opent mogelijkheden die tot nu ondenkbaar zijn. Grote vraag: Gaat Samsung (als leverancier van Apple-onderdelen) deze technologie met Apple delen? Of zegt Samsung: Dat is van ons.

 

Analisten zeggen: Apple heeft nieuwe, ‘break-through’ producten nodig om beleggers tevreden te houden. Apple voelt de hete adem van Samsung (en andere leveranciers van Android-telefoons) in de nek. Voor de volledigheid: Er zijn ook optimisten die denken dat groei van Apple in China enorme kansen biedt.

Een blik op de waarde van het Apple-aandeel zegt het allemaal:

  • De optimist zegt: 2012 was in totaal  een goed jaar voor het Apple-aandeel
  • De pessimist zegt: De groei is er uit; kijk maar naar de snelle daling van de laatste maanden.

 

 

 

 

Bron(nen):   Cnet  DelOnline  CNBC  

4 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. KritischeMassa

    “In het westen denken we al snel dat het Apple is wat de klok slaat als het om smartphones gaat.”

    Dit wil ik wel graag nuanceren, het zijn vooral de westerse no-knows die denken dat Apple goed is. Mensen met meer geld dan verstand zweren bij Apple, en bijna religieus. Mensen die nadenken zweren niet bij een merk, hooguit bij een technologie.

    Net als op de basisschool, de mensen die graag in Nike liepen, dat bleken uiteindelijk de losertjes…

    Zie de parallel met Apple…. En dat geldt op elk vlak, Apple biedt vooral hoop wind…

    Ik heb geen religieus gevoel bij windows, linux, android of unix. Ik voel wel aversie tegen merken die voor mij bepalen wat ik wil… Maar goed, zwakke mensen willen graag begeleid worden, zwakke mensen drinken ook graag Starbucks koffie, want dat kost een hoop, dus dan is het vanzelfsprekend goed… Toevallig is het gehalte macbooks bij Starbucks dan ook onevenredig hoog…
    Tja…
    Open boeken :’)

  2. Moltie

    Samsung is niet Japans, het is Zuid-Koreaans.

  3. Genuine_Defector

    Apple is het nieuwe IBM. De Big Brother waar Jobs zo van huiverde. Met een agressieve oorlogsvoering – http://www.bnr.nl/column/herbertblankesteijn/799651-1212/in-patentzaak-is-apple-zelf-de-dief – en belachelijke prijzen (en stekkers) diskwalificeert het bedrijf zichzelf steeds meer. Bovendien is goed stelen zo’n beetje het levensmotto geweest van Jobs.

    Ik ga zelf in ieder geval langzaam maar zeker overstappen.

Reacties niet toegestaan