Nieuw milieubegrip: water footprint

Prins Willem-Alexander kan trots op hem zijn. De Nederlandse ingenieur Arjen Hoekstra maakt internationaal furore met een nieuw begrip dat een oplossing moet bieden voor het internationale gebrek aan zoet water.
We hebben het over het begrip ‘water footprint’, de water-voetafdruk, die aangeeft hoeveel water iedereen individueel gebruikt. Het gaat dan niet alleen om de directie consumptie van water, maar ook om het water dat nodig is geweest om alle andere consumptiegoederen te maken. De productie van een spijkerbroek blijkt bijvoorbeeld 10.000 liter water te kosten. Een kop koffie? 140 liter water!
Der Spiegel beschrijft hoe Hoekstra zich vorige week ontpopte tot het trekpleister van de World Water Week, een conferentie in Zweden waar 2.000 geïnteresseerden op af kwamen. Volgens de berekeningen verbruikt een Amerikaan gemiddeld 2.483 kubieke meter water, tegen 1.545 voor een Duitser en 702 voor iedere Chinees.
De logische conclusie die uit het meten van de ‘water footprint’ voortvloeit, is dat het heel onverstandig is om landbouwproducten te produceren in landen die kampen met droogte. Dus geen katoen meer importeren uit Kazachstan en Oezbekistan waar het Aral-meer al vrijwel is drooggevallen.
De landbouwproductie zou dan verplaatst moeten worden naar die gebieden waar water ruim voor handen is. De kunst is dan een nieuw economische activiteit te bedenken voor landen die kampen met droogte.
Plus: Er is ook al een hele wikipedia met alles over de water footprint. Zie de tweede link.

Bron(nen):   Der Spiegel  Wikipedia