Het Higgsdeeltje – ook wel Goddeeltje – is gevonden

De wetenschappers van de Large Hadron Collider hebben de vondst het lang gezochte Higgs-boson, bekendgemaakt. Het Higgs-boson heet ook wel Goddeeltje, omdat het alles maakt tot wat het is.  Het geeft atoomdeeltjes hun massa. Zonder deze massa, zouden deeltjes aan de snelheid van het licht door de kosmos scheuren en niet in staat zijn om zich te binden om atomen te vormen waaruit alles in het universum bestaat, van planeten tot mensen.
Technische details voor wie ze snapt: ‘Het boson is met een massa van ongeveer honderddertig maal dat van een proton het zwaarste boson dat bekend is. Die massa zou passen binnen het Standaard Model, waarin het Higgs-boson voorspeld wordt en het zou verklaren waarom sommige deeltjes massa hebben en andere niet.

Een groep wetenschappers, waaronder de Schot Peter Higgs, voorspelde in de jaren zestig het bestaan van een elementair deeltje dat een cruciaal onderdeel vormt om de huidige natuurkundige theorieën op het gebied van onder andere massa te ondersteunen. Zo wordt met het bestaan van Higgs bijvoorbeeld aangetoond waarom fotonen geen en elektronen wel gewicht hebben. Het Higgs-veld dat door Higgs-bosons wordt gevormd, zou het mechanisme zijn waaraan deeltjes hun massa ontlenen.’

Bron(nen):   Tweakers  Knack

1. Cervantis

• giegel

inderdaad ja, net als vuur, elektriciteit en radiogolven. Gevaarlijke ontdekkingen! :S

(in antwoord op Cervantis)
      • Cervantis

Ik denk meer aan atomen en neutronen, kun je fijne atoombommen en neutronenbommen van maken en veel geld mee verdienen omdat daar altijd kopers voor zijn

(in antwoord op giegel)
        • giegel

Zonder goede kennis van atoombouw zouden er geen zonnepanelen, HD-tv’s, degelijke ruimtevaart, supersnelle computers, GPS, kwalitatieve gezondheidszorg, en vele andere mogelijkheden van vandaag de dag zijn..
          .
          De toekomst is nu en het ziet er prachtig uit!
          .
          Ik kan niet wachten tot de eerste toepassingen van deze ontdekking worden uitgebuit.

(in antwoord op Cervantis)