Wat je moet doen om een potentiële donateur over de streep te trekken

Onderzoekers hebben geëxperimenteerd met proefpersonen om te zien hoe mensen het makkelijkst over te halen zijn om geld te doneren aan een project ten behoeve van het milieu en de natuur.

De wetenschappers lieten twintig mensen een beslissing nemen over wel of niet geld doneren aan een project ten behoeve van natuurbehoud. Ondertussen werd hun hersenactiviteit gemeten. De proefpersonen kregen beelden te zien van een oogverblindend mooi natuurgebied of juist van een vernietigd natuurgebied.

Uit het onderzoek kwam naar voren dat tijdens het bekijken van beelden van prachtige natuurgebieden de nucleus accumbens, of wel de aanliggende kern, verhoogde activiteit vertoonde. Dat gebeurt ook als mensen lekker eten of naar muziek luisteren. Wanneer beelden van vernietigde natuur werden getoond, werd juist de insula anterior actief, het deel van de hersenen dat een negatieve ervaring verwacht, zoals pijn of verlies van geld.

Mensen bleken meer geld te geven als ze vernietigde natuur hadden gezien. Onderzoeker Nik Save: ‘Hoewel mensen positieve emoties hadden als het ging om de iconische natuurparken, waren negatieve emoties omtrent de dreigende vernietiging van die parken de drijvende kracht achter hun bereidheid om te doneren. We konden op basis van de hersenactiviteit van mensen voorspellen wat ze gingen doen’.

Mensen doneren dus niet omdat ze de natuur zo mooi vinden maar omdat ze boos zijn over de vernietiging ervan. Juist dan trekken ze hun portemonnee.

 

 

 

Bron(nen):   Scientias