Vier schadelijke gevolgen van een koolhydraatarm dieet

Zelfs de grootste broodfan of pastaliefhebber ontkomt er niet aan: het koolhydraatarme dieet. Uiteindelijk wisselt bijna iedereen zijn ochtend-bammetje in voor iets yoghurtachtigs en ligt ‘s avonds het bord vol groenten met hier en daar een verdwaald slingertje spaghetti.

Heel weinig koolhydraten eten is echter helemaal niet goed.

1. Constipatie
Wie koolhydraten mijdt, gooit niet alleen taart en koekjes overboord, maar doet het ook vaak heel rustig aan met de volkoren producten. Dat kan leiden tot constipatie. Patricia Schutte van het Voedingscentrum in het AD: “Wie ook onbewerkte koolhydraten links laat liggen, zoals volkoren rijst, pasta en brood, krijgt op den duur te weinig vezels binnen. In dat geval verslechtert de darmflora, waardoor je ontlasting minder zacht wordt. Met als vervelend gevolg obstipatie, oftewel verstopping.”

2. Dikke darmkanker
Een gebrek aan vezelrijke koolhydraten kan leiden tot ontstekingen aan de darmen en vergroot zelfs de kans op dikke darmkanker. Dat zegt Fred Brouns, emeritus hoogleraar Innovatie in Gezonde Voeding aan de Universiteit Maastricht, die er onlangs een artikel over schreef. Het idee van aanhangers van het paleo-dieet dat mensen in vroeger tijden ook weinig koolhydraten aten is bovendien onzin. Nieuw onderzoek wijst uit dat ze daar juist wel veel van aten.

3. Hart- en vaatziekten
Als je weinig koolhydraten eet, ga je vaak meer vetten en eiwitten eten. Meestal krijg je ook meer verzadigde vetten binnen en die vergroten de kans op hart- en vaatziekten.

4. Vaker ziek
Je immuunsysteem werkt slechter als je weinig koolhydraten eet. Bepaalde vitamines en mineralen worden minder goed opgenomen, waardoor je vaker griepjes en verkoudheden oppikt. Gelukkig heeft lang niet iedereen last van de schadelijke gevolgen van een koolhydraatarm dieet, simpelweg omdat zo’n eetpatroon lastig vol te houden is.

Bron(nen):   AD