De toekomst van het boek

Boeken
door Admin
zaterdag, 24 april 2010 om 00:00
welingelichtekringen header 1
De muziekindustrie heeft een ongelooflijke klap gekregen van internet (piraterij) en ook al houdt de boekenbranche zich groot, uiteraard is in die business menigeen bang om wat komen gaat. Zullen Kindle, iPad en Google ervoor zorgen dat de relatief hoge prijzen die voor boeken worden neergeteld dadelijk niet meer bestaan? Eerst was daar Amazon, het boekenbedrijf van Jeff Bezos dat een eigen reader (Kindle) op de markt bracht. Amazon biedt veel boeken die hierop kunnen worden gelezen aan voor 9,99 dollar en dat is beduidend minder dan de gangbare (hardcover) boekenprijs. Inmiddels staat de iPad van Apple op stapel en het is nu al duidelijk dat vele miljoenen mensen hun leesgedrag - ook met boeken - dadelijk door dit apparaatje zullen laten dicteren. Niet iedere uitgever wenst mee te doen aan deze e-boeken-prijsdumping, maar wie is nog sterk genoeg om zich tegen het machtige Amazon te verzetten? De volgende etappe is trouwens al in zicht en die biedt de nodige zorgen.
Want met e-boeken heb je geen boekhandel meer nodig, de vanouds trouwe kameraad van de klassieke uitgeverij. Wat er dus nog van de boekhandel overblijft is de grote vraag, maar ook uitgeverijen zijn hun leven niet zeker. Want electronische reuzen als Amazon, Apple en Google zijn al aan het speuren hoe zij rechtstreeks met auteurs tot zaken kunnen komen (eventueel met eigen editors) en de klassieke uitgeverijen zo links kunnen laten liggen. Hier wreekt zich dat uitgeverijen geen rechtstreekse (verkoop)band met hun lezers hebben, terwijl een bedrijf als Apple van vele miljoenen klanten de persoonlijke gegevens heeft, inclusief het credtcard-nummer... Samenvattend: het e-boek leidt tot veel kleinere marges voor uitgeverij en boekhandel. De rol van boekhandel en uitgeverij lijkt op redelijk korte termijn te marginaliseren en op iets langere termijn is zelfs de vraag wat er van deze bedrijfstakken zal overblijven. Wie rechtstreeks contact heeft met de consument, komt vermoedelijk als winnaar uit de strijd - en dat zijn eerder de nieuwe spelers als Amazon en Apple en Google dan de bedrijven die vanouds de uitgeverijwereld bestieren. Achter de link treft u een zeer uitvoerig artikel over deze kwesties aan, afkomstig uit The New Yorker. Voor belanghebbenden en geinteresseerden een must read.
Bron(nen): The New Yorker