Het fenomeen Mad Men en de jaren zestig

Terwijl de eerste aflevering van de vierde serie zaterdag al te zien was op BBC 4, zullen Mad Men-fans in Nederland die geen digitale tv hebben, nog minstens tot december geduld moeten hebben, dan pas is de het vierde deel op DVD verkrijgbaar.
Omdat de honger naar Mad Men niet te stillen is, besloot de BBC de uitzending van het vierde seizoen – dat in de VS al in juli is begonnen – ijlings maanden eerder uit te zenden. Kom daar in Nederland eens om;  deze zomer begon de Vara met het uitzenden van de tweede serie.
Om nog meer hongerige fans tevreden te stellen, hebben The New York Times en The Guardian ruimte gemaakt voor een heuse Mad Men watch. Daarop kan elke uitzending worden becommentarieerd en geanalyseerd.
Waarom de serie, ook wel een sociaal-culturele kroniek over de jaren zestig genoemd, over het New Yorkse reclamebureau Sterling Cooper zo populair is, is voer voor psychologen en wellicht ook voor historici.
Ondertussen is er een reeks boeken verschenen om het fenomeen en de tijd waarin de serie zich afspeelt te duiden. Wat betekende het in de vroege jaren zestig om als alleenstaande vrouw seks te hebben. Waarom bleven zwangere vrouwen onbekommerd roken en cocktails drinken? In Mad Men Unbuttoned van Natasha Vargas-Cooper, een quasi historisch boek, staat het allemaal.

Bron(nen):   The New York Times  The Guardian  Mad Men Unbuttoned