De comeback van de ouderwetse camera

Cultuur
woensdag, 27 april 2011 om 00:00
welingelichtekringen header 1
Slechts enkele fotozaken verkopen nog tweedehands analoge fotocamera’s, en het wordt steeds lastiger om filmrolletjes af te laten drukken (van de 457 HEMA-vestigingen hebben er nog maar vijftien een fimontwikkelmachine). Maar toch neemt de vraag naar de ouderwetse camera toe. De Volkskrant maakte een rondgang langs diverse Fotovakscholen en kunstacademies en constateerde dat steeds meer studenten overstappen van digitaal naar analoog. Ze vinden analoge foto's mooier en de kleuren zachter vergeleken met de ‘harde’ digitale beelden. ‘Elk filmrolletje is anders, elke foto uniek.'
Sentiment zal ongetwijfeld een rol spelen. Maar fotografen kiezen ook voor de ouderwetse camera omdat professionele digitale equivalenten veel duurder zijn. Bovendien merken fotografen dat wanneer ze met analoge camera's mensen portretteren, de sfeer anders is. Het werkt ontwapenend, en het is voor een model rustiger als de fotograaf meer tijd neemt om een foto te maken. Met een digitale camera’s zijn er al vijftig opnamen gemaakt voordat iemand überhaupt zit Veel fotografen die met een analoge camera werken doen dit overigens op de zogenaamde hybride manier: de negatieven worden met een professionele scanner gedigitaliseerd, zodat ze bewerkt kunnen worden, gearchiveerd en per e-mail worden verzonden. Zo plukt de fotograaf de vruchten van beide vormen van fotografie.