Hoogleraar Evert Alkema, specialist in mensenrechten, is zeer kritisch over het vonnis. Als de intocht van Sinterklaas als kwetsend wordt ervaren, dan zijn er wel 'grievender' evenementen te bedenken. ,,Zoals rechts-radicale demonstraties.''
Fans van Zwarte Piet stappen ook naar de rechter
De mensen die al jaren ijveren om de Zwarte Piet-traditie te beëindigen of te veranderen hebben gisteren bij de Amsterdamse rechtbank een grote overwinning behaald. Volgens de rechter had de burgemeester van Amsterdam in 2013 niet zomaar een vergunning mogen geven voor een intocht die veel mensen kwetst.
De Piet-tegenstanders, die de rechtszaak aanspanden, zien de uitspraak 'als begin van het einde van Zwarte Piet'. De voorstanders willen het traditionele sinterklaasfeest blijven vieren.
Frank King, de advocaat van de tegenstanders: ,,We krijgen, nadat er lang de draak met ons is gestoken, eindelijk erkenning. We zien dit als een eerste stap naar de totale afschaffing van Zwarte Piet.''
Harold Verwoert van het Pietengilde overweegt - zegt hij tegen het AD - een eigen gang naar de rechter. ,,Ik kan me niet voorstellen dat een groep van zo'n 1500 tegenstanders een diepgewortelde traditie om zeep kan helpen. Ik denk dat wij bij de rechter óók kans maken, als het bijvoorbeeld gaat om de vrijheid van meningsuiting of vrijheid van demonstratie.''
Ik kan me heel goed voorstellen dat er veel donkere mensen zijn die zich gekrenkt voelen door het beeld van Zwarte Piet. Nederlanders proberen eromheen te lullen dat het ons een lieve lust is, maar het is gewoon een slaaf die de oude Sint tot dienst is. We hebben er uit schaamte een verhaaltje omheen bebouwd dat het door de schoorsteen komt, zodat we onze kinderen niet het werkelijke verhaal hoeven te vertellen.
Ondertussen zijn we zo vast gaan zitten in ons eigen verhaal dat we de werkelijke aard niet meer zien en de lading bagatelliseren. En de opmerking van de hoogleraar mensenrechten is heel illustratief. Zo kunnen we elk protest wel even vergelijken met iets ergers, uiteindelijk komen we bij de Holocaust uit en hebben we weer een Godwinnetje.
Het feit dat wij dit zo’n belangrijk onderdeel vinden van onze cultuur is wat mij betreft nog een grotere schande dan Zwarte Piet zelf. Als we cultuur zo belangrijk vinden, dan zou het land eigenlijk in de brand moeten staan vanwege het huidige kunst- en cultuurbeleid. Maar nee, dat is alleen voor de ‘Grachtengordel’ dus weg ermee.
Als we nu Pieten krijgen in alle kleuren, is over tien jaar iedereen de hele discussie vergeten en zijn de kinderen net zo blij met hun pepernoten….
Je kan het ook omdraaien. De kindertjes in alle kleuren van de regenboog zwaaien allemaal even hard naar de Sint en z’n zwarte pieten. Kan je het gewoon laten zoals het is. Het is een mentale ziekte van een paar volwassen kinderen om hier zo’n heibel van te maken. Neem een (echte) baan en wordt volwassen.
(in antwoord op AT)Ik bedacht bij het lezen van uw bijdrage het volgende.
Er is een kleine groep moslims in Nederland die zich ergert, sterker nog, gekwetst voelt, door de vele hoeren die het Nederlandse straatbeeld bevolken. Dat zijn de Nederlandse vrouwen en meisjes die zich zonder niqab op straat vertonen.
Waarom zouden we die groep gekwetsten niet tegemoet komen en geleidelijk aan het dragen van de niqab wettelijk verplichten? Dat geeft misschien even wat rumoer van onaangepaste vrouwen, maar over tien jaar is die hele discussie vergeten en loopt iedere vrouw in gelaatsbedekkende kleding.
Het zou Nederland sieren hierin -ook op Europees niveau- het voortouw te nemen en dit op een nette manier op te lossen. Dat getuigt pas van een cultuur waar je werkelijk trots op kunt zijn.
(in antwoord op AT)Weer zo’n vergelijking die lijkt hout te snijden maar totaal misplaatst is. Heel illustratief voor de kinderachtige aard van de discussie; de blinde retoriek waarmee beide kampen met gestrekt been het debat aangaan.
Als u het verschil niet ziet tussen mensen die zich door een cultuuruiting vanwege hun ras bespot voelen en religieuze extremisten die zich storen aan de samenleving waarin ze wonen, dan heeft het weinig zin om verder mijn punt te verduidelijken.
(in antwoord op Jannie Ooms)Het gaat om de gekwetste gevoelens, al dan niet aangepraat, van een kleine groep mensen die denken dat Zwarte Piet op hen lijkt. Mensen die zich daarover hevig opwinden, onder enthousiaste leiding of begeleiding van de bepaald niet brandschone Frank King. Het zijn mensen wier (bet)overgrootvaders en -moeders mogelijk slaaf zijn geweest.
De slavernij is een schandvlek in onze geschiedenis, dat is waar. Maar ik kan me met de beste wil van de wereld niet voor die schandvlek verantwoordelijk voelen.
Ik voel er daarom niets voor om rekening te houden met de gevoelens van dit kleine groepje aanstellerige zeurpieten. Er zijn wel grotere problemen die in dit land dringend om een oplossing vragen.
(in antwoord op AT)Ik had er eerlijk nooit bij stil gestaan totdat sommige achter-achter-achter kleinkinderen van bet-bet-overgrootouders die in vroegere tijden ooit slaaf zijn geweest van de witte boze mannen, zwarte piet begonnen zwart te maken en hem de zwarte piet toe speelden. Een sneu minderwaardigheid complex. Cultureel erfgoed, we zijn er zuinig op.
(in antwoord op AT)Het gaat om de gekwetste gevoelens, al dan niet aangepraat, van een kleine groep mensen die denken dat Zwarte Piet op hen lijkt. Mensen die zich daarover hevig opwinden, onder enthousiaste leiding of begeleiding van de bepaald niet brandschone Frank King. Het zijn mensen wier (bet)overgrootvaders en -moeders mogelijk slaaf zijn geweest.
De slavernij is een schandvlek in onze geschiedenis, dat is waar. Maar ik kan me met de beste wil van de wereld niet voor die schandvlek verantwoordelijk voelen. En ik voel er daarom niets voor om rekening te houden met de gevoelens van dit kleine groepje aanstellers. Er zijn wel grotere problemen die in dit land dringend om een oplossing vragen.
(in antwoord op Karel Kritisch)Wat een achtelijk geouwehoer. Zwarte Piet is gewoon zwart en aardig.
(in antwoord op AT)Dus een aardige zwarte wat is daar nou mis mee?
Het zijn een stelletje beroepsprotesteerders die tegen zijn.
Ik zeg niet zeuren en anders wegwezen
Hoe dan ook, Sinterklaas zal nooit meer zijn wat het geweest is.
Frank King en zijn kornuiten moeten van mijn Zwarte Piet afblijven. En van de Zwarte Piet van mijn kinderen en kleinkinderen.
Over o.a. Frank King stond ooit een onthullend stuk in Vrij Nederland. Met dank aan GS.
http://www.vn.nl/Archief/Samenleving/Artikel-Samenleving/Handelaren-in-valse-hoop-1.htm
Ik vrees soms dat dit niet zozeer om Zwarte Piet gaat, maar om ‘t wegzetten van ‘n groot deel van de Nederlandse bevolking als racist en in de schuld staand bij een kleiner deel. Die verongelijktheid heerst ook bij herdenkingen rond slavernij-monumenten e.d: het houdt de noodzaak tot genoegdoening, smartengeld, subsidie, levend. Want het kan natuurlijk niet zo zijn dat de witte man langzamerhand niet meer schuldig is – teveel projecten en instellingen zijn van dat sentiment afhankelijk.
Klopt, Verene Shepherd doelt al enige tijd op een schadevergoeding van 30 miljard voor de nazaten van de slaven in het Caraïbisch gebied.
Te betalen door het verderfelijke Westen natuurlijk..
Voor de slavenhandel in het Midden-Oosten, in het verleden en heden ten dage, is minder aandacht. waarschijnlijk omdat daar geen christelijke handelaren aansprakelijk kunnen worden gesteld en de kans op schadevergoeding nihil is.
Meen dat tegenwoordig in Mauritanië 10% van de bevolking nog slaaf is, in 1981 werd daar slavernij pas officieel afgeschaft. Het Moorse deel daar onderdrukt het zwarte deel van de bevolking.
(in antwoord op Kopje thee)