De wet van het gemiddelde: alleen de producent profiteert ervan

Waarom verkopen Burger King en McDonald’s dezelfde salade (en vaak ook nog aan de overkant bij elkaar)? Waarom lijkt Coke zoveel op Pepsi? V&D op C&A?
Ze gehoorzamen simpelweg de Wet van Hotelling, het economische principe dat bij meer concurrentie op dezelfde markt aanbieders van producten of diensten zich steeds minder van elkaar onderscheiden. In andere woorden: als de concurrentie iets gevonden heeft dat goed verkoopt, is de makkelijkste manier om mee te profiteren gewoon hetzelfde te gaan verkopen.

Dit inzicht – in 1929 bedacht door Harold Hotelling – wordt vaak toegepast door economen, maar ook door politici: uiteindelijk trekken rechts en links vooral naar het midden. Dit fenomeen – daar wees Hotelling zelf al op- mag een ondernemer dan helpen zijn concurrent bij te houden, voor de consument is het een minder goede zaak. Het betekent dat alle producten op elkaar beginnen te lijken.

Hotteling klaagde al dat de presbyteriaanse en methodistisch kerk te veel op elkaar leken en dat alle cider hetzelfde smaakte. Goed, zijn voorbeelden zijn oudbakken, maar als je bedenkt hij zijn wet ver voor het eerste winkelcentrum bedacht, getuigt zijn analyse van grote vooruitziendheid.

Bron(nen):   Psmag      

3 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Michiel Thalen

    Ik denk juist in de tijd van het internet dat je nu opeens talloze niches hebt die zich wel onderscheiden. Ik denk ook dat veel coca cola drinkers (en misschien ook pepsi) zich totaal niet kunnen vinden het de opmerking dat coca cola hetzelfde is als pepsi.

    Beetje vreemd ook om te zeggen dat cola lijkt op cola. Als je nu coca cola vergelijkt met red bull ?

    Ik denk ook niet dat het slecht is voor de consument dat goede dingen worden overgenomen door de concurrent. Of wil je nog graag zonder airbag in de auto zitten?

  2. arjanvrh

    Dat Albert Heijn en Plus op dezelfde manier de kassa’s, de distributie, etc regelen en zelfs met zegeltjes nog best veel op elkaar lijken heet volgens mij “best practices”. Het is juist goed dat bedrijven die van elkaar kopiëren.

    Het resultaat is dat een fikse Albert Heijn een assortiment van 30.000 verschillende producten heeft. Ik denk dat het assortiment in 1929 van alle slagertjes, bakkertjes, delicatesse-zaken, groentewinkels en aardappelhandelaren van heel Amsterdam bij elkaar opgeteld daar nog steeds een fractie van is.

    De Fransen hebben nog veel grotere winkels, maar als de consument echt keuze wil hebben dan is het wachten op Wal-Mart. 130.000 verschillende producten van over de hele wereld in één winkel, en nog goedkoop bovendien. De laatste keer dat ik iemand zag die dezelfde trui droeg als ik kan ik me trouwens ook niet herinneren. Als dit nou het belangrijkste inzicht van Hotteling was dan snapte hij denk ik niet hoe kapitalisme werkt.

  3. RhodBerth

    Coca Cola lijkt niet op Pepsi Cola, behalve dat het beide cola is. Het smaakt anders.
    Burger King heeft hele andere producten dan McDonalds. De frieten, de burgers, zijn absoluut verschillend. Uiteraard is het beide fastfood, dus heeft het overeenkomsten.

Reacties niet toegestaan