Maakt Obama het GM-moeras nog dieper?

David Brooks is geen econoom maar een columnist. Toch geeft hij een ragfijne analyse van de gevaren die het reddingsplan van Barack Obama voor General Motors met zich mee kunnen brengen.
De kans is namelijk klein dat dit reddingsplan iets gaat veranderen aan de rampzalige, door vakbonden beheerste bedrijfscultuur waardoor deze moloch al decennia wordt geplaagd.
GM is ook niet bijzonder goed in het maken van goede auto’s die het hoogopgeleide kritische autopubliek wil berijden. Wel is GM goed in het bewerken van de politiek, om concurrenten uit binnen- en buitenland het leven moeilijk te maken.
En GM zal nu ook tegemoet moeten komen aan politieke eisen om kleine milieuvriendelijke auto’s te bouwen, waarvan het niet vaststaat of GM daar goed in is en waarvan evenmin vaststaat of de Amerikaanse markt daarop wel zit te wachten.
Kortom, de kans dat het nieuwe, onder staatsbeheer staande GM een bedrijfseconomisch succes wordt is eerder kleiner dan groter geworden. En dat de Democraten de bedrijfscultuur van GM gaan aanpakken is onwaarschijnlijk.
Als Brooks gelijk heeft, belandt de Amerikaanse auto-industrie en de Amerikaanse belastingbetaler van de drup in de regen.

Plus: Le Monde op haar website met een reeks oude reclamefilms uit de tijd toen het leven van de autofabriek nog luchtig en onbezorgd was. We horen vrolijke muziektonen, terwijl de Chevrolets en de Oldsmobile Dynamic over ‘s heeren wegen rijden, meestal met een man achter het stuur. Terug naar de jaren veertig en vijftig.

Bron(nen):   Le Monde  The New York Times