Het kapitalisme gaat intussen gewoon door

De wereld kampt met een recessie, maar intussen gaat het kapitalisme gewoon door: er moeten markten worden veroverd en klanten worden gewonnen.
In India wonen 700 miljoen mensen op het platteland en daar is nog een wereld ter winnen; dat is een groep aspirant-consumenten waar iedere ondernemer zijn vingers bij aflikt.
Omdat het overgrote deel van deze massa nog niet via radio, tv en krant valt te bereiken, moet dat op een andere manier gebeuren. The Wall Street Journal beschrijft vandaag hoe standwerkers van dorp naar dorp trekken, hun grappen vertellen, en intussen producten aanprijzen. Castrol-olie voor tractors, pasta van Nestlé en soep van Unilever. Maar ook tandpasta en condooms gaan mee.
“Als ik kom, loopt het hele dorp uit,” zegt een verkoper tegen de krant. Hij reist meer dan 5.000 kilometer per maand om zoveel mogelijk plaatsen aan te doen. Het mag zo zijn dat de wereldeconomie hapert, op het Indiase platteland kunnen de mensen consumeren als nooit tevoren. Dus is het zaak de dorpen af te stropen, met een megafoon te zeggen dat je er bent en dan op een pleintje op een soort van podium te klimmen en je waren aan te prijzen.
Anderen geven een demonstratie vanuit de laadbak van hun vrachtauto. Eerst klinkt muziek uit de luidsprekers en als er voldoende mensen zijn samengekomen, kan de show beginnen. Bekende (in het Engels gestelde) reclameslogans van de aangeprezen producten worden veelvuldig geroepen – het is handig als nieuwe klanten zo snel mogelijk wennen aan een Nestlé-kreet als "Easy to eat, fun to eat."
U wou nog graag even stilstaan bij het woord consuminderen? Helaas, dat komt in het hele artikel niet voor.

Bron(nen):   The Wall Street Journal