Schiphol valt uit de top

Schiphol moet in de internationale concurrentie tussen luchthavens steeds meer terrein prijsgeven. Van 2001 tot 2006 bekleedde Schiphol in jaarlijkse passagiersaantallen de negende plaats in de mondiale top tien van luchthavens, vlak achter Charles de Gaulle. Inmiddels is het Nederlandse vliegveld afgezakt naar de veertiende plaats, terwijl Parijs zich in de top tien handhaaft en zelfs oprukte naar de vijfde positie.
Dit blijkt uit onderzoek van Het Financieele Dagblad.
De relatief hoge positie van Schiphol is altijd voor een belangrijk deel te danken geweest aan overstappers; Schihol is niet zozeer eindbesteming alswel knooppunt. Die positie staat door voortgaande marktliberalisatie en stagnatie op de vliegmarkt onder steeds grotere druk.
Het einde van de krimp van Schiphol is nog niet in zicht. Volgens de meest recente cijfers die het Airports Councel International bijhoudt, dreigt een verdere terugval naar positie 19 en zou Schiphol inmiddels zijn ingehaald door Dubai.
Het aantal viegbewegingen op Schiphol groeit al enkele jaren niet meer en dat werpt de vraag op of Schiphol nog wel moet uitbreiden. Want dat laatste was het voornemen van minister Eurlings van Verkeer.

Bron(nen):   Het Financieele Dagblad