Crisis in de modewereld

Deze zomer lagen Domenico Dolce en Stefano Gabbana met hun boot mét Jennifer Lopez aan boord voor Capri. En Stefano Pilati, de designer van Yves Saint Laurent, voer op weer een ander jacht met Kate Moss over de Middellandse Zee. Tommy Hilfiger vierde de geboorte van zijn vijfde kind en Karl Lagerfeld was in Berlijn ter gelegenheid van het feestelijke 30-jarige bestaan van de Duitse Vogue.
En de rest van de modekoningen? Die vochten om te overleven.
De Frankfurter Allgemeine Zeitung publiceert vandaag een grondig artikel over de crisis in de mode-industrie. Escada, Christian Lacroix, het Amerikaanse bedrijf Hartmax dat de pakken van president Obama maakt, het imperium van Gianfranco Ferré, de andere Italiaanse modegoeroe Roberto Cavalli; de modeweleld krijgt klap op klap. In gewone kledingzaken is het achter elkaar uitverkoop, maar de ‘dure’ merken waar het ook slecht mee gaat, durven hier niet aan. Want wat ben je nog waard als je niet meer ‘duur’ bent?
De kwestie is in alle eenvoud: er wordt te weinig geshopt. Merken moeten al hun vindingrijkheid aan de dag leggen om bij klanten in de smaak te vallen. Met passende kleding, maar ook met uitgekiende marketing, distributie en presentatie in de winkels.  Merken die alles zelf in de hand hebben, van de productie van kleding en assecoires  tot de verkoop in de winkels, zoals Louis Vuitton en Hermès, komen voorlopig nog het beste uit de strijd te voorschijn.
In de tussentijd gaan er zeker merken van faam sneuvelen, wat anderen weer kansen biedt hun marktaandeel te vergroten. Maar vooralsnog is het wachten op betere tijden, op het moment dat die verdomde klanten eindeijk weer de credit card trekken.
Eén dezer dagen komt de langverwachte documentaire over Anita Wintour uit, de modekoningin van de Amerikaanse Vogue (zie tweede link). In die film zien we hoe Wintour het jaarlijkse extra dikke modenummer van september in elkaar zet, 840 pagina’s. Maar dat was dus 2007.
Het aanstaande septembernummer van Vogue steekt daar maar dunnetjes bij af. Net zo dun als de vrouw op de cover, Kate Moss.

 

Bron(nen):   Frankfurter Allgemeine Zeitung  Welingeliche Kringen