Nieuw: de Google-belasting

Een Franse regeringscommissie studeert op de mogelijkheid een zogenaamde google-belasting in te voeren. Doel is bedrijven die geld verdienen dankzij online-activiteiten te belasten, ongeacht de vraag of ze in Frankrijk zijn gevestigd. Met het bijeengeharkte belastinggeld kan vervolgens de noodlijdende Franse mediawereld worden ondersteund.
De Franse minister van Cultuur, Frédéric Mitterrand, heeft bijzonder ambitieuze plannen (kosten: 900 miljoen euro) om de nationale pers te ‘redden.’ Dat gaat dan om kranten en tijdschriften die torenhoge subsidies tegemoet kunnen zien, maar ook om persinnovaties op het web die nog niet kostendekkend zijn. Verder zullen producenten van film en muziek, die gedupeerd worden door gratis verspreiding op het internet, volgens deze plannen worden gecompenseerd.
Hoe de nieuwe belasting er in concreto uit zal zien, is nog niet duidelijk. Vermoedelijk zullen de zoekmachines die klanten de weg wijzen naar (illegale) online-transacties de klos zijn. Omdat Google 40 procent van al het zoekverkeer voor zijn rekening neemt, komt daar dus een flinke rekening te liggen. Ook Microsoft en Yahoo behoren dan tot de partijen die met de Franse fiscus van doen krijgen.
He, da’s nou ook toevallig – ‘t  zijn allemaal Amerikaanse bedrijven. 
Daarom heeft deze actie er ook veel van weg, dat Frankrijk bezig is met een cultuuroorlog. Franse boeken, kranten en films worden onder de voet gelopen door de horden uit Hollywood en omstreken, en Parijs wenst nu pal te staan voor de unieke – en dikwijls ook briljante – producten van eigen bodem. 
Eerder werd zo de Franse filmindustrie dankzij torenhoge subsidies overeind gehouden en met de opmars van internet vertoont de Franse overheid nu een soortgelijke reflex.

Bron(nen):   Der Spiegel