Consumenten kochten minder vaak online maar gaven meer uit

Consumenten hebben in het derde kwartaal van dit jaar minder online-aankopen gedaan, maar daarbij wel meer uitgegeven dan een jaar eerder. Dat meldt webwinkelorganisatie Thuiswinkel.org op basis van eigen cijfers. De organisatie ziet een stabilisatie na de sterke groei in de coronajaren. In totaal daalde het aantal aankopen met 5 procent. Dat komt doordat mensen minder producten kochten. Het aantal afgenomen diensten, zoals bijvoorbeeld vliegtickets, concertkaartjes of hotelovernachtingen, steeg met 1 procent op jaarbasis. Maar ook daar is de sterke inhaalgroei die er was na het opheffen van allerlei coronabeperkingen aan het verdwijnen. De totale online-uitgaven van consumenten bedroegen 7,2 miljard euro, een toename van 4 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2021. De uitgaven aan diensten lagen 14 procent hoger, waarbij vooral de uitgaven aan pakketreizen en tickets voor attracties en evenementen toenamen. In beide gevallen werd daar zo'n vijfde meer aan uitgegeven. Dat leidde ertoe dat het bedrag dat mensen gemiddeld per aankoop uitgaven 9 procent hoger ligt dan een jaar eerder. In het derde kwartaal van dit jaar kochten zeven van de acht Nederlanders ouder dan 15 jaar tenminste een keer iets online. Desktopcomputers en laptops zijn het favoriete apparaat om mee te shoppen, maar het aandeel aankopen via mobiele telefoons nam toe. IDEAL blijft de meest gebruikte betaalmethode, maar werd iets minder populair dan een jaar geleden. Creditcards werden juist iets populairder, met name bij de aankoop van vliegtickets en overnachtingen. Ook de betaaldienst voor uitgesteld betalen Klarna werd vaker gebruikt, maar dan bij kledingaankopen.