8 tips voor de beginnende hardloper

Je wilt niet dichtgroeien op de quarantaine bank, maar de sportschool is dicht. Voor beginnende hardlopers geeft  Olivier Heimel, hoofdredacteur van Runner’s World, 8 tips in NRC

  1. Begin voorzichtig Om goed hard te lopen, heb je efficiënte spieren nodig. Het goede nieuws: die passen zich vanzelf aan, al na een paar keer trainen. Botten en pezen echter hebben meer tijd nodig zich aan te passen.
  2. Loop niet te snel Maak je geen zorgen over je tempo. Omdat zoveel lopers te snel beginnen in die eerste weken is je grootste uitdaging eigenlijk om zo langzaam mogelijk te lopen.
  3. Loop eerst goed, dan ver Eerste regel: loop licht, alsof je door een onzichtbaar touwtje aan je kruin omhoog getrokken wordt en richt je energie naar voren. Oud-bondscoach en looptrainer Bob Boverman verwoordde het graag zo: ‘lopen is vallen naar de horizon’.
  4. Varieer Veel beginners lopen steeds het zelfde rondje. Het liefst ook steeds iets sneller dan de dag ervoor. Beter is het om een beetje variatie aan te brengen. Bijkomend voordeel: dan zie je nog eens wat.
  5. Rekken: doen Dat het blessures voorkomt, is nooit onomstotelijk bewezen. Maar toch is het aan te raden. Rekken is bijvoorbeeld ook een check-up: waar heb ik last vandaag? Waar ben ik iets minder soepel?
  6. Zoek een schema Een schema geeft je houvast, regelmaat en een goede opbouw. Schrik niet overigens: wandelen zal er onderdeel van zijn. Zie ook de tweede tip.
  7. Gooi die oude schoenen weg Schoenen slijten (althans: verstijven) ook als ze in de kast liggen. Beginnen met lopen op je oude tennisschoenen is dus geen goed idee. Hardloopschoenen vallen vaak iets krapper dan gewone schoenen, dus met een halve maat meer zit je waarschijnlijk goed.
  8. Houd het simpel Met hardlopen is het zoals met alles: je kunt het zo ingewikkeld maken als je zelf wilt. Zorg eerst dat je basis goed is: goed slapen, goed eten, goed trainen.
Bron(nen):   NRC