Slaaptekort doet snacken

Na een slapeloze nacht is ons verlangen naar junkfood veel groter dan na een goede nachtrust. En dat komt niet alleen, doordat we honger hebben.

Veel onderzoeken toonden al aan dat te weinig slaap dik maakt. Lang werd gedacht dat dit kwam doordat slaapgedepriveerde mensen gewoon honger hadden. Ze waren immers lang wakker en hadden daardoor meer energie nodig.

Dat blijkt niet zo te zijn. Ook als mensen helemaal geen honger hebben, gaan ze meer eten na een slapeloze nacht. Met name de behoefte aan dikmakend eten neemt toe. Hersenonderzoek van de universiteit Berkeley laat zien dat calorierijk voedsel na een slaaptekort een sterke reactie oproept in de amygdala. Dit is het deel van de hersenen dat onder andere de drang om te eten aanstuurt. Tegelijkertijd is er minder activiteit in de frontale cortex, die onze impulsen controleert en zorgt voor rationele beslissingen. Een slaperig brein heeft dus niet alleen meer behoefte aan junkfood, het heeft ook meer moeite om die behoefte te onderdrukken. 

Het stofje adenosine zou de oorzaak kunnen zijn. Dit is een bijproduct van ons metabolisme en het stimuleert ons lichaam om wakker te blijven. Dat cafeïne ons wakker houdt, komt, omdat het adenosine vasthoudt. Als we slapen is de adenosine verdwenen uit ons systeem. Slapen we niet genoeg, dan komt er steeds meer van het stofje in ons lichaam en vermindert het de communicatie tussen de netwerken in onze hersenen.  

Genoeg slapen is niet alleen goed tegen overgewicht. Het doet wonderen voor ons hele lichaam. Het wordt zelfs beschouwd als het enige en meest effectieve middel om de gezondheid van lichaam en geest te herstellen. 

 

 

Bron(nen):   New York Times