Je moet elke dag op dezelfde tijd naar bed. En nog vier mythes over slaap

Lekker slapen is belangrijk. We weten allemaal dat een slechte nachtrust ons humeur niet ten goede komt. Ook onze gezondheid heeft eronder te lijden. Niet voor niets, wordt er heel wat geschreven over slaap. Maar wat is wel en niet waar? Slaapcoach Ellen Smets neemt op de site van Het Laatste Nieuws een aantal feiten en fabels onder de loep.

  1. Als je genoeg slaapt, heb je minder kans op ziektes.
    “Door te slapen boost je je afweersysteem, waardoor je minder vatbaar bent voor virussen en bacteriën. Uit onderzoek blijkt dat vaccins, zoals bijvoorbeeld dat tegen de griep, elf keer minder goed werken bij mensen die de nacht voordien minder dan zes uur hebben geslapen dan bij mensen die een nachtrust van acht uur of meer hadden."
  2. Een slaaptekort kun je niet inhalen.
    “Slaapschuld bouw je op, die kan je niet inhalen. Maar als je een nacht slecht hebt geslapen, is de kans wel groot dat je de nacht nadien slaapt als een roos. Alleen heeft het geen enkel nut om bij een slaaptekort een keer om 20 uur in bed te kruipen.”
  3. Als je niet kunt slapen, ga dan 's avonds een uur sporten.
    “Voor veel mensen is sporten een activiteit die hen helpt te ontspannen en die hen rustig maakt. Maar die rust is enkel mentaal, want als je sport, maakt je lichaam adrenaline en cortisol aan, twee stoffen die je lichaam actief en wakker houden. Wil je ‘s avonds toch sporten, doe dat dan ten laatste anderhalf tot twee uur voor je naar bed gaat.”
  4. Je moet elke dag om dezelfde tijd naar bed.
    “Nee, maar als je slaapproblemen hebt, kun je wel het beste elke dag op dezelfde tijd opstaan. Dat is essentieel voor je bioritme. 
  5. Van slecht slapen word je dik.
    Dat heeft te maken met de verhouding tussen leptine en ghreline in ons lichaam, twee stoffen die onze eetlust regelen. Als je slecht slaapt, maakt je lichaam meer ghreline dan leptine aan, waardoor de balans zoek is."

Bron(nen):   HLN