Waarom je je taille moet meten en niet je BMI

Elke extra centimeter extra rond de taille verhoogt het risico op hartkwalen met ongeveer 10 procent, volgens een studie.

Onderzoekers maten de taillelijnen van 428.000 Britse volwassenen van middelbare leeftijd en vergeleken ie met hun hartgezondheid over een periode van 13 jaar.

Voor elke extra centimeter steeg de kans dat de deelnemers in het ziekenhuis werden opgenomen met problemen van het hart, waaronder hartaanvallen, met 4 procent. Het betekent dat een persoon met een taille van 104 cm bijna 40 procent meer kans heeft op hartfalen dan een persoon met een taille van 94 cm.

De studie, door de Universiteit van Oxford, onthulde dat tailleomvang een betere indicator is van de risico's voor het hart veroorzaakt door obesitas dan de body mass index (BMI). 

De studie, dit weekend gepresenteerd op het congres van de European Society of Cardiology in Barcelona, heeft geleid tot oproepen aan alle Britten om een meetlint te gebruiken om regelmatig taillemetingen vast te leggen.

Hoe je buikomvang meten?

  1. ga rechtop staan.
  2. breng een meetlint aan rond je middel, op de blote huid.
  3. trek het meetlint niet te strak aan.
  4. let op de juiste plek: meet de middelomtrek tussen de onderste rib en de bovenkant van je bekken, ongeveer ter hoogte van de navel.

Bron(nen):   Times