Is het echt nuttig om 10.000 stappen per dag te zetten?

Steeds meer mensen volgen het aantal stappen dat ze per dag lopen met apps op hun telefoon in de hoop de 10.000 te halen. Het idee dat 10.000 stappen op een dag de gezondheid bevorderen is echter nauwelijks gebaseerd op onderzoek. Oorspronkelijk was het alleen maar onderdeel van een marketingslogan voor de Olympische Spelen van 1964.

Wat belangrijk is als het gaat om de gezondheid van je hart is de hartslag in rust. Als die lager is dan 75 dan zou dat het risico op een hartaanval halveren. Een Chinese studie toonde aan dat de kans om te overlijden aan wat voor ziekte dan ook afnam met 9 procent voor elke daling van 10 hartslagen per minuut.  Er zijn zelfs aanwijzingen dat een lage hartslag de kans op kanker reduceert.

Maar wat zijn de gevolgen voor je hartslag in rust als je 10.000 stappen per dag zet? Dat valt af te lezen in deze grafiek:

step_count

Je ziet een duidelijke daling van je hartslag tot ongeveer 5.000 stappen per dag. Vanaf 8.000 is er geen enkel effect meer.

Maar als je simpelweg stappen telt, houd je geen rekening met de intensiteit van de lichaamsbeweging. Dat is wel gebeurd in deze grafiek:

intensity

Hier is te zien dat juist intensieve lichaamsbeweging een groot effect heeft op de hartslag in rust. 4.000 stappen per dag met een hoge intensiteit doet de hartslag dalen met 6 slagen per minuut.

Moeten we dan allemaal uren rondjes gaan rennen in het park? Nee, dat hoeft niet. In onderstaande grafiek is te zien dat de grootste winst zit in ongeveer een uur per week sporten. Dus dat scheelt weer.

minutes_exercise_per_week

Bron(nen):   Blog Cardiogram