Maak optimaal gebruik van je bioritme: eet ‘s ochtends eieren als je wilt afvallen

Een middagdip, geen inspiratie, kilo’s die er maar niet af willen of traag denken: het kan allemaal met je bioritme te maken hebben en dus het moment van de dag waarop je bepaalde dingen doet.

Slimst
Zo concludeerde de Amerikaanse bioloog Nathaniel Kleitman in zijn onderzoek in de jaren dertig al dat we van 10 tot 13 uur op ons scherpst zijn en het beste moeilijke taken kunnen uitvoeren. We presteren tot wel 10 procent beter dan ‘s ochtends vroeg of ‘s avonds. Die periode valt niet geheel toevallig samen met het moment waarop onze lichaamstemperatuur het hoogst is.

Meest creatief
Waar we in de ochtend het scherpst zijn, zijn we in de middag het meest creatief. Juist bij een lichte vermoeidheid dwalen onze gedachten af waardoor we gemakkelijker out-of-the-box denken. In een studie van professor Mareike Wieth van het Albio College in Michigan bleken proefpersonen in de middag beter te presteren op creatieve testen.

Meest sportief
Sporten doen we dan weer het best in de namiddag tussen 15 en 18 uur. Professor Michael Smolensky van de Universiteit van Texas ontdekte dat onze gewrichten en spieren dan tot 20 procent flexibeler zijn. Onze longen werken zelfs bijna 18 procent effectiever dan rond het middaguur. Wil je echter afvallen of je humeur een boost geven dan kun je beter ‘s ochtends sporten, maar je presteert beter tegen de avond.

Afvallen
Wil je kilo’s kwijt dan kun je het beste kiezen voor een eiwitrijk ontbijt van kaas, yoghurt, eieren of vleeswaren. Tijdens onze slaap breekt het lichaam namelijk eiwitten af. Een ontbijt met veel proteïnen zorgt langer voor een verzadigd gevoel dan als diezelfde hoeveelheid eiwitten tijdens een andere maaltijd wordt genuttigd.