Relatie in een coronadip? 7 tips om er weer uit te komen

Je zit met zijn tweeën binnen. De hele dag. Voor sommigen is dat een feest, maar voor de meesten zal het af en toe wat veel zijn van het goede. Voor je het weet vliegen de sneren en snauwen over tafel. ‘s Werelds bekendste relatiewetenschapper John Gottman weet gelukkig raad. Hij noemt 7 manieren om je relatie weer op het rechte spoor te krijgen.

  1. Houd je in
    Gooi niet elke ergernis er ongefilterd uit, maar slik soms een irritatie in of breng het tactvol. Met andere woorden: wees aardig voor elkaar.
  2. Begin vriendelijk
    Ruzies ontstaan vaak doordat een van de twee een conflict laat escaleren. Probeer problemen in je leven of relatie rustig en kalm te bespreken en geef niet de ander de schuld.
  3. Accepteer invloed
    Je woont samen en je leeft samen, je kunt dus niet alles zelf beslissen. Accepteer dat je partner invloed heeft op je beslissingen en keuzes, zegt Gottman, die al 40 jaar onderzoek doet naar het succes van relaties. Niet alles wat jij wil, kan altijd doorgaan.
  4. Leg de lat hoog
    Gelukkige koppels hebben hoge standaarden, aldus de relatiewetenschapper. Ze accepteren geen slecht gedrag van elkaar. Doet de een nooit wat in het huishouden, dan is het beter als de ander daar direct iets van zegt, zodat de irritatie niet onnodig lang blijft hangen.
  5. Leer ruzies op te lossen
    Het is prima om ruzie te maken als je het maar weer bijlegt. Naar mate een relatie langer duurt word je daar beter in. De een schiet plots in de lach om de hele situatie, de ander geeft een knuffel ten teken dat de ruzie voorbij is.
  6. Focus je op de positieve kanten
    Mensen in gelukkige relaties denken vooral aan de leuke kanten van hun partner: jullie kunnen samen lachen, hij is altijd zo behulpzaam of jullie houden van dezelfde series. Je problemen en onenigheden moeten altijd ondergeschikt zijn aan wat je blij maakt in je relatie.
  7. Zoek op tijd hulp
    Gemiddeld wacht een koppel zes jaar met hulp zoeken bij relatieproblemen. Dat is veel te lang, vindt Gottman. Merk je dat er een serieus probleem is, schakel dan meteen hulptroepen in voor het te laat is. Door beter te communiceren kun je veel onbegrip wegnemen.