Facebook heeft een tienerprobleem

Steeds meer tieners stappen over van Facebook naar andere online applicaties zoals Instagram en Snapchat. Deze applicaties bieden wel de digitale vrijheid en de privacy die tieners willen. Facebook is te ingewikkeld en riskant geworden, maar het grootste probleem is nog dat steeds meer ouders Facebook gebruiken om hun kinderen in de gaten te houden.

Zo kiezen tieners er bijvoorbeeld voor om gebruik te maken van Instagram. Een app die oorspronkelijk bedoeld was voor het uitwisselen van foto’s, maar die ondertussen uitgegroeid is tot een volwaardig sociaal netwerk. Instagram is precies wat tieners zoeken in een app: niet alleen leuk en simpel in gebruik, maar ook vertrouwelijk.

Ook de Snapchat app is enorm populair onder tieners. Je neemt een foto, schrijft er een boodschap bij en stuurt deze vervolgens door naar vrienden. Tot dusver niets speciaals, maar vervolgens krijgt de ontvanger de foto en boodschap slechts een paar secondes te zien. Hierna vernietigt de boodschap zichzelf.

Hoeveel tieners er precies overstappen is (nog) niet bekend, maar dat het een serieus probleem wordt voor Facebook is wel duidelijk. Zo gaf de financieel directeur van Facebook, David Ebersman, aan dat Instagram gezien moet worden als een serieuze concurrent van Facebook. De applicatie is ‘enorm populair onder jongeren’ en een ‘fantastische concurrent’. Ook werden de investeerders gewaarschuwd in het jaarverslag: steeds meer tieners stappen over naar andere diensten.

Voor Facebook zelf is het natuurlijk beter als de gebruikers overstappen naar Instagram, aangezien deze applicatie vorig jaar in april gekocht werd door Facebook voor een bedrag van ongeveer 715 miljoen dollar. Achteraf gezien een goede aankoop, omdat de app ondertussen 100 miljoen actieve gebruikers heeft. Maar voor Facebook zitten er ook veel risico’s aan, zo heeft Instagram geen advertentiemodel.

Daarnaast zijn tieners ook enorm onvoorspelbaar en willen ze continu verandering. De kans is dus zeker aanwezig dat Instagram weer net zo snel verdwijnt als dat het kwam. Zeker nu steeds meer ouders zich er van bewust worden dat tieners Instagram niet gebruiken om artistieke foto’s te delen.

Bron(nen):   Cnet      

1 Reactie Doe mee met de discussie →


  1. Cornelis Berend

    Kinderen willen niet op een netwerk waar hun ouders ook op zitten. De kinderen die daar problemen mee hebben, zeg dat ze nu 15 jaar zijn, waren 11 in 2009 toen Facebook een ‘beetje’ momentum kreeg. Zeg dat hun ouders toen 37 jaar waren. Da’s helemaal geen gekke leeftijd om met Facebook te beginnen. De kinderen kijken wel uit om hun beslommeringen op datzelfde netwerk te delen.

    Wat mij verbaast is de gedachte dat bedrijven die in krap 5 jaar tot de grootste ter aarde behoren enige duurzaamheid zouden kunnen hebben. Internet startups hebben behoorlijk veel industrieën op de knieën gekregen. Denk aan de boeken-, kranten- en nieuwswereld. Het omleggen van zo’n korte termijnsucces moet een eitje zijn.

    Er zijn voorspellers zie zeggen dat Facebook binnen 5 jaar einde oefening is. Ik ga daar in mee. Niet in de laatste plaats om dat de hele wereld wordt onderworpen aan de Amerikaanse censuur die op een lijn zit met een gemiddeld moslimland.

Reacties niet toegestaan