Zorg dat je geliket wordt, want als één schaap over de dam is…

Herinnert u zich het koningslied nog? Het nummer zelf misschien niet, maar vast wel al het commentaar dat erop volgde. Dat was een mooi staaltje online kuddegedrag.
Nu is het effect onderzocht van likes, zoals je die bijvoorbeeld op Facebook geeft voor berichten of filmpjes. Als iemand een bericht liket blijkt de kans groot te zijn dat de volgende lezer dat ook doet. Het maakt niet uit wat er geschreven wordt. Grappig is dat het andersom niet geldt: als iemand ten onrechte iets disliket, dan gaan anderen hem corrigeren door het juist wel te liken. Zo kunnen internethypes gemakkelijk ontstaan. Het zet wel vraagtekens bij de ‘wisdom of the crowd’ op rating sites. Want was dat restaurant echt zo goed of is het gewoon cool om het goed te vinden?
Voor het experiment is een grote nieuwssite gebruikt. Bij ieder bericht kunnen lezers er een commentaar achter laten. Uiteindelijk krijgt zo’n commentaar een cijfer. De onderzoekers besloten na bepaalde commentaren willekeurig een like, een dislike of niets toe te voegen.
Als een commentaar geliket werd, was er 32% meer kans op een volgende like, dan wanneer dat niet gebeurde. Uiteindelijk eindigde zo’n initieel willekeurig geliket commentaar 25% hoger in de ranglijst. Als er gedisliket werd, gingen mensen die het commentaar wel goed vonden, corrigeren door te liken. Mensen die het commentaar niet goed vonden namen niet de moeite om te reageren. Dit online gedrag is interessant voor bedrijven om producten te promoten.
De bevindingen komen overeen met het idee van het cumulatieve voordeel (of bestseller effect): het ene product is iets populairder dan het andere. Daardoor zal het ene product voortbouwen op die populariteit, terwijl het andere verdwijnt. Denk aan het boek The Cuckoo’s Calling van Robert Galbraight. Het kreeg goede recensies, maar verkocht nauwelijks, totdat bekend werd dat het boek door J.K. Rowling geschreven was. Voor succes moet je dan ook in de eerste plaats worden opgemerkt. Dus zorg dat je geliket wordt.

6 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. kletsmajoor

    Het ‘wisdom of the crowd’-effect is er alleen als de deelnemers juist NIET van elkaar kunnen zien wat ze gedaan hebben. M.a.w. als iedereen onbevangen opnieuw naar het probleem kijkt. Dat betekend dat likes, commentaren, recensies, etc. op het internet per definitie niet onder ‘wisdom of the crowd’ kunnen vallen.

  2. Dead Silence

    Ik doe niet aan Facebook of dito quatsch, allemaal irrelevante informatie.

    • Braindamage

      Ik doe wel aan Facebook of dito quatsch, dus voor mij is dit relevante informatie! 😉

      (in antwoord op Dead Silence)
      • Dead Silence

        En wat ga je met deze relevante informatie doen? De wereld verbeteren? Iets voor moeder Aarde doen? Quatsch dus.

        (in antwoord op Braindamage)
        • Braindamage

          Ja inderdaad, nu ik deze informatie heb ga ik de wereld verbeteren, en iets voor moeder aarde doen! Dus, voor mij is het geen “Quatsch”. 🙂

          (in antwoord op Dead Silence)
  3. Pz

    Zucht…

Reacties niet toegestaan