Groot Engels persschandaal

Journalisten van The Sun en News of the World, kranten die bij het concern van Robert Murdoch horen, hebben  op grote schaal wetten overtreden.
Ze hebben telefoons afgetapt, in belastingaangiften rondgeneusd en bankrekeningen bestudeerd. Murdoch heeft klachten over dat illegale gedrag al voor ruim 1 miljoen pond (1,1 miljoen euro) afgekocht, maar er zullen, zeker na de onthulling van The Guadian, nog vele, misschien wel honderden klachten volgen. Die of in de rechtbank eindigen of moeten worden afgekocht.
Het is een schandaal van ongekende omvang, zegt The Guardian.
Politici, acteurs, sporthelden en andere beroemdheden zijn met illigale methoden gevolgd. Onder de politici ook leden van de regering.
Het onderzoek van de politie naar de illegale praktijken is nog niet afgerond, maar waarschijnlijk hebben The Sun en News of The World duizenden telefoons laten aftappen.

Bron(nen):   The Guardian  BBC