Annie Leibovitz failliet

De beroemde Annie Leibovitz dreigt helemaal berooid te raken.
Er is vermoedelijk geen fotograaf die meer verdient (The New York Times beweert dat ze voor haar werk voor Vanity Fair een jaarlijks honorarium krijgt van zeven cijfers) en haar reclamewerk voor Louis Vuitton maakt ze voor een dagprijs van enkele tientallen duizenden dollars, maar het mag niet baten. Haar huizen zijn haar nagenoeg afgepakt en ook het intellectueel eigendom van haar vele honderden foto’s dreigt ze te verliezen om een schuld van 24 miljoen dollar terug te betalen.
Leibovitz’ carriere begon bij Rolling Stone en ze stapte in de jaren 80 over naar Vanity Fair toen Tina Brown dat blad opstuwde. Van al de beroemde fotografen die aan dit glamourblad zijn verbonden, is Leibovitz de beroemdste. Ze portretteert de groten der aarde en maakt daarbij gebruik van ensceneringen die nauwelijks onder doen voor de set van een speelfilm.
Helicopters op de achtergrond? 18 hongaarse circuspaarden rondom een Hollywoodsterretje? Het kan allemaal en de fabuleuze onkosten voor een en ander gaan rechtstreeks naar de opdrachtgevers.
Intussen maakte ze van haar eigen financiele leven een chaos. De dure huizen die ze gelijktijdig bewoont, werden slordig beheerd, rekeningen niet betaald en nu is het moment daar dat ze ten onder dreigt te gaan aan haar schulden.
The New York Times sprak allerlei mensen die met behulp van sappige details vertellen hoe Leibovitz het leven leidt van een chaoot. En hoe ongelukkig ze wel niet is.
Een van de laatste pogingen om het onheil af te wenden, mocht niet baten. Een poging om originele prints van haar werk voor 30.000 dollar per stuk te verkopen sloeg niet aan; het idee kwam pas bovendrijven toen de economische crisis de vraag naar exclusieve foto’s al teniet had gedaan.
Wat rest is een flinke portie ellende. En leedvermaak, niet te vergeten. Er hangt rondom dit portret een zekere boosaardigheid en het zou eigenlijk heel goed in Vanity Fair hebben gepast als het nog wat langer was. Vraag is alleen wie dan de foto’s had moeten maken.

Bron(nen):   The New York Times