Weg met gratis nieuws!

Krantenconcerns doen er alles aan om het tij te keren en gaan samenwerken om geld te vragen aan internetlezers. Het initiatief komt van News Corp., het bedrijf van Rupert Murdoch (met o.a. The Times, The New York Post, The Wall Street Journal). 
Samen met uitgevers van The New York Times, The Washington Post en The Los Angeles Times is onderzocht hoe gezamenlijk kan worden opgetrokken als het moment daar is om de bezoeker van hun krantensites geld te vragen. Er wordt moed geput uit het feit dat The Wall Street Journal al een succesvol internetmodel heeft, bij deze krant staan een aantal (belangrijke) artikelen achter slot en grendel en pas na betaling zijn ze online te lezen. 
De enige manier om te slagen, is samen optrekken, zodat de lezer niet kan uitwijken naar de concurrent. Vroeger heette zoiets een kartel. 
De afkeer van media die gratis nieuws doorgeven, zoals Google, is in kringen van dit nieuwe bondgenootschap groot. Een medewerker van The Wall Street Journal had het in dit verband over ‘ parasieten.’ 
In het eerste kwartaal van 2009 daalden de advertentie-inkomsten bij Amerikaanse dagbladen met 28 procent, naast de flinke oplagedaling die (mede) veroorzaakt is door gratis nieuws op internet. Van de totale advertentie-inkomsten is slechts 12 procent afkomstig van het web. 
Een van de media-analisten die in The Los Angeles Times aan het woord komt, is sceptisch over de kans van slagen van het kartel. Volgens hem moeten nieuwe businessmodellen worden ontworpen. Registreer je lezers, zo is zijn suggestie, en kijk wat ze precies lezen. Deze informatie is van groot belang voor adverteerders die heel doelgericht hun klanten willen benaderen; daar is geld mee te verdienen.

Bron(nen):   Los Angeles Times