De internetrevolte blijft als een stofzuiger door de
media razen - en waar eerst nog een beetje geld lag, is vaak niets meer over als internet is langsgekomen. Nu zitten uitgevers weer met de handen in het haar hoe ze deals moeten sluiten met de aankomende iPad van Apple. Het gaat bijvoorbeeld om abonnementen op tijdschriften die dadelijk via de iPad worden aangeboden en vervolgens digitaal ter beschikking worden gesteld. De gesprekken hieromtrent met Apple verlopen keihard, zo valt op te maken uit de
Financial Times. En de mooie marges die al decennialang bestaan zouden wel eens voorgoed tot het verleden kunnen behoren.
Net als uitgevers van boeken (via de Kindle) hopen ook uitgevers van tijdschriften op mooie marges als 'hun' content dadelijk elektronisch zal worden aangeboden. Circa 70 procent van de opbrengst zou dan mooi zijn.
Maar gaat het daar ook van komen? Vast niet.
Wijselijk besloot Condé Nast, een vooraanstaand Amerikaans bedrijf dat ondermeer
Vogue,
Vanity Fair en andere toonaangevende bladen uitgeeft, zelf met iPhone-applicaties te komen. Dat gebeurt al met haar titel
GQ en dat verloopt succesvol. Wie weet blijven de inkomsten zo in eigen huis.