De kijker wordt belazerd

De natuurfilmer Chris Palmer onthulde onlangs in een boek Shooting in the Wild welke trucs zijn (voormalige) collega’s uithalen, mede dankzij geraffineerde techniek. Achter ‘wilde’  beren staan bewakers en die ijsbeer op de Noordpool zat in werkelijkheid in de dierentuin van Antwerpen. Kortom, de kijker wordt belazerd.
In een interview met de VPRO gids vertelt Palmer hoe makers van natuurfilms manipuleren. Voorbeelden te over. Zoals een haai die achter een otter aan zit, terwijl die otter er in werkelijkheid niet was, die wordt er gewoon in gemonteerd. Palmer stond er in een studio met z’n neus bovenop. ‘Dramatische muziek eronder, geluidseffecten van opspattend water erbij en je hebt een geweldige scène die nooit gebeurd is. En niemand die het weet, want het is onmogelijk te zien.’
Kwalijker vindt hij de ‘wildlife pornography’: films waarin dieren worden opgejaagd, bang gemaakt en uitgebuit. Puur om de kijker te vermaken.

Palmer weet dat dieren het liefst met rust worden gelaten. Daarom is het maken van een film zonder ze te storen bijna onmogelijk. Daarvoor moet een filmmaker veel tijd en en veel geld hebben. ‘Mensen hebben geen acht weken, maar twee dagen. De verleiding om te manipuleren, (…) om gevangen dieren te gebruiken en te doen alsof ze wild zijn is heel erg groot.’
De meeste programma’ s op Animal Planet zijn volgens Palmer snel en goedkoop gemaakt ‘met presentatoren die dieren lastig vallen’.
En zo zijn we als kijker weer een illusie armer.

Het gehele interview is te lezen in de VPRO gids. Vanaf vandaag in de kiosk.


Een witte haai jaagt op een zeeleuw. Realiteit of gemanipuleerd?

Bron(nen):   VPRO Gids