Weggehoond: Instagrammer met miljoenen volgers kan nog geen 36 shirtjes verkopen

Ze heeft miljoenen volgers op Instagram, staat bekend als een grote influencer en toch lukt het haar niet om 36 shirtjes te verkopen. Een blamage oordeelt het internet meedogenloos. “De insta-bubbel spat uiteen,” klinkt het.

Ariana Renee, Arii op Instagram, probeerde haar eigen modemerk te beginnen. Ze dacht dat het met haar 2,6 miljoen volgers een eitje zou zijn om een paar t-shirtjes te verkopen. Maar niets bleek minder waar. De kledingfabrikant waar ze mee in zee ging vroeg haar om in de eerste plaats 36 shirts aan de man te brengen om te laten zien dat ze dat kon. Dat kon ze dus niet.

In een bericht op haar account vertelt de 18-jarige Arii met veel gevoel voor drama: “Mijn hart breekt terwijl ik dit bericht schrijf. Ik heb mijn ziel en zaligheid gegeven, een fotograaf en een visagist ingevlogen, weken gewerkt, promo’s gemaakt en een gigantische studio ingehuurd. Mensen zeiden dat ze het geweldig vonden. En dat ze het gingen kopen. Niemand hield zijn woord.”

Van haar 2,6 miljoen fans waren er dus geen 36 bereid om een t-shirt te kopen. De kledingfabrikant trok zich terug. Het doet de discussie oplaaien over de werkelijke commerciële waarde van influencers. De plaatjes zijn misschien mooi en leveren vele likes op, maar een like is op zichzelf weinig waard. “De influencer-bubbel is uiteen gespat”, reageert een Twitteraar dan ook. “Focus jezelf op authentiek engagement”, tipt een ander. “Sommige mensen denken: ik heb veel volgers, dus mensen zullen alles van me kopen,” zegt iemand nog.

“De waarheid is dat haar volgers niet d’r klanten zijn”, klinkt het. “Begrijpen wie je klanten zijn, en wat ze van je willen, is de sleutel tot succes.”

Dit bericht bekijken op Instagram

prom 🖤

Een bericht gedeeld door arii (@arii) op