Nieuws, TV en ook je zaak is afhankelijk van likes

Mensen zijn verwend doordat zij zo ontzettend veel keus hebben en eraan gewend zijn dat alles steeds weer wordt verfrist en up-to-date is. Verfris jij niet, dan is dat een keuze, maar wel een met gevolgen! Het publiek is altijd op zoek naar iets nieuws en nieuwsgierigheid zit hun gewoon in de genen. ’Be the First to know’, zoals CNN altijd zei, is een drijvende oerkracht die leidt tot meer aandacht. En het mooie van deze tijd is dat iedereen zich ook nog eens journalist voelt, en alles braaf doorbrieft op YouTube of Twitter. Het nieuws wordt steeds meer bevoorraad door content die is gemaakt met de mobiele smartphone! Vergis je niet; het is het publiek die de inhoud maakt en het nieuws leest, de media volgen slechts het publiek. Zij zijn dus niet in de ‘lead’ zoals dat zo mooi heet, maar wel essentieel in het proces van ‘nieuws maken’.

De boemerang van online naar offline en dan weer terug maakt dat het gaat draaien. Het gaat dus pas echt leven en de massa bereiken als de klassieke media, lees de dagbladen en TV of radio, jouw bericht eruit vissen en van klassieke vleugels voorzien. Kranten zijn daar ook nog eens beter in dan het toch altijd wat vluchtige medium dat televisie heet. Al beginnen televisiemakers dit zelf ook meer en meer in de gaten te krijgen, louter en alleen maar TV-content maken is niet meer genoeg. Natuurlijk worden zij nog steeds opgewonden als zij 200.000 kijkers meer hebben getrokken dan de vorige keer, zelfs Matthijs van Nieuwkerk en John de Mol zijn hiermee in hun nopjes. Behalve Yvon Jaspers van ‘Boer zoekt vrouw’ natuurlijk, die raakt misschien wel overstuur als er minder dan 2 miljoen kijkers hebben gekeken. Zij scoort doorgaans 3 á 4 miljoen kijkers.

Trouwens, weet je eigenlijk wel waar die cijfers vandaan komen? Schrik niet, ze ontlenen de kijkcijfers aan pakweg 1200 gezinnen die op verzoek kijken met een kastje. Ja, slechts 1200 gezinnen die wél of niet kijken hebben het lot van de televisiemakers in handen, en daarmee ook weer de voorpagina’s van de kranten. Of liever gezegd: hadden.

De kijkcijfers gaan straks namelijk nog harder onderuit dan de dollar of de euro, want het zal in de toekomst steeds meer gaan om de dingen waar iedereen over praat. Dat wordt bepaald door ‘likes’, Twitterberichten en de aantallen Uitzendingen Gemist die worden bekeken. Zoals je soms hoort beweren: ‘links worden likes’. Voor wie nu dreigt af te haken: likes zijn uitingen van tevredenheid van mensen die een bepaalde website of een bepaald product helemaal top vinden. Vaak kun je dit aangeven door bij de betreffende website of pagina op een icoontje met een opgestoken duimpje te klikken, het ‘thumbs up’ symbool. Uiteraard kan een groot aantal likes voor een bepaalde website het kijk- en koopgedrag van de internetters beïnvloeden.

Als gevolg van de nieuwe werktijden gaan wij, met Generatie Z voorop voortaan kijken wanneer het ons uitkomt, wat betekent dat het belang van de kijkcijfers zal afnemen. Ze zullen in ieder geval niet meer zo relevant zijn als voorheen. Er zal net als in de USA een webapp komen zoals ‘Trendrr’, waarmee bedrijven en merken hun populariteit en media-aandacht kunnen monitoren. Dan pas komen de echte cijfers boven water, en daarmee de waarheid over of het echt goed was! En wij het leuk vinden…

René Boender

Bron(nen):   Tui blog