Ministerie wist al jaren van geknoei met diesel-uitstoot

Ook in Nederland wordt al jaren op grote schaal gesjoemeld met de uitstoot van dieselauto’s. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu was daarvan op de hoogte. Om welke automerken het gaat, wil het ministerie nog niet zeggen. Dat schrijft de Volkskrant.

TNO, dat veel van de praktijktests heeft uitgevoerd, ziet ook bij andere merken dan Volkswagen verschillen tussen de uitstoot in het laboratorium en in het verkeer, die ‘niet meer te verklaren zijn uit ander rijgedrag, de toestand van het voertuig, of meer specifieke omstandigheden in de praktijk’.

Of andere fabrikanten net als VW illegale software gebruiken, is volgens onderzoeker Richard Smokers van TNO niet te zeggen. ‘Maar we zien sinds 2009 de verschillen tussen metingen in het lab en de praktijk toenemen’. Smokers legt uit dat fabrikanten mogelijk gebruik maken van het zogenaamde ‘kalibreren naar de test’, wat formeel niet verboden is.

Zodra de auto omstandigheden herkent die lijken op een testsituatie, worden de complexe regelsystemen voor de motor en het uitlaatgassysteem zo ingesteld dat de emissies tijdelijk lager worden. De auto lijkt dan veel schoner dan hij is.

Bron(nen):   Volkskrant      

4 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. harrr

    Dit hele debacle verbaast me niets want het is al jaren de maatschappelijke norm om de kluit te belazeren.

  2. Jaap Aap

    Als VW en andere fabrikanten illegaal hebben gehandeld mogen ze van mij snoeihard worden aangepakt. En liefst niet alleen de bedrijven maar liever nog individuen binnen die bedrijven.

    Maar de kern van dit probleem ligt bij de wetgevers. Er zijn te veel test instanties en er bestaat veel onduidelijkheid over hoe tests afgenomen moeten worden. Je kunt een fabrikant geen ongelijk even als deze probeert zijn producten zo goed mogelijk af te schilderen maar de wetgever moet deze mogelijkheden ontnemen. Test alle producten op identieke wijze en dan kun je tenminste zien hun fabrikanten onderling, relatief scoren

  3. Dead Silence

    Dat de banken in de VS de zaak naarr de kloten helpen, Ford of GM fouten maken met doden als gevolg is niet erg. Een beetje uitlaatgassen wel en de sukkels in Europa die nog liever hun moeder het ravijn ingooien dan een fout woord als gutmensch uitspreken doen er volop aan mee. Zum kotzen.

  4. catchit64

    Ooit geprobeerd het brandstofverbruik te halen wat de fabrikanten opgeven? Kansloos, er klopt geen bal van, dus waarom nu die heisa als je al lang wist dat ze de boel fleste.

Reacties niet toegestaan