‘I love Naffers’

In Amsterdam zijn op een aantal plaatsen nogal opvallende stickers opgedoken, meldt AT5. Op de stickers staat de tekst 'I Love Naffers', te lezen. 'Naffer' is een afkorting voor Noord-Afrikaan, de term wordt in de regel als een scheldwoord gezien maar wordt soms ook als geuzennaam gebruikt. En dat is precies wat de initiatiefnemers van de stickeractie doen. Althans, zo staat te lezen op hun Facebookpagina. 'Deel de 'I love Naffers' foto's van mijn Facebookpagina met al je vrienden en laat hen ook delen. De manier om meer, meer, meer blijk van morele steun te geven aan Noord-Afrikanen', schrijven ze. De stickeractie is volgens de initiatiefnemers een reactie op recenteuitspraken van PVV-leider Geert Wilders.

31 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Jannie Ooms

    ‘I love Naffers’. Noord-Afrikanen… Dat is me iets te eufemistisch. Bedoelen we niet gewoon Marokkanen? Mocro’s dus?

    Ik accepteer Mocro’s die zich houden aan de Nederlandse normen en waarden. Wat mij betreft hebben ze dan ook alle recht om in Nederland te wonen. Maar om nu te zeggen dat ik van ze houd, gaat me veel te ver.

    • Volledig

      Ook “Mocro’s” die zich niet houden aan de Nederlandse normen en waarden hebben alle recht om in Nederland te wonen. Althans, volgens de grondwet en het Nederlandse rechtssysteem. Als je dat niet accepteert, dan kun je dat laten veranderen door politici of emigreren naar een land die wel past bij je denkbeelden. En je acceptatie is niks waard. Je hebt niks te accepteren over mensen die niet meer maar zeker ook niet minder rechten hebben als jij. Het is net alsof ik ga roepen dat ik het accepteer dat jij je boodschappen bij de Jumbo doet.

      (in antwoord op Jannie Ooms)
      • kletsmajoor

        Die redenering klopt niet. Het gaat niet om boodschappen doen maar om boodschappen doen zonder te betalen. Dat laatste hoeft niemand te accepteren. Je klinkt als een reaguurder die we al een tijdje niet meer gezien hebben op wel.nl. Ene Mo Meta…

        (in antwoord op Volledig)
        • Volledig

          Het gaat om deze zin: “Ik accepteer Mocro’s die zich houden aan de Nederlandse normen en waarden.”
          Er valt niks te accepteren. Staatsburgerschap heeft geen afhankelijkheid van de acceptatie van Nederlanders die als autochtoon worden gekenmerkt.

          (in antwoord op kletsmajoor)
          • kletsmajoor

            Jannie geeft aan wat haar persoonlijke grenzen zijn in wat ze accepteert en wat niet. Dat is precies de vrijheid die de grondwet iedereen geeft.

            Zelfs als ze zou zeggen dat ze vindt dat het staatsburgerschap afgepakt moet worden van Mocro’s die zich niet aan de Nederlandse normen en waarden houden, dan mag ze dat van de grondwet (vrijheid van meningsuiting).

            Je lijkt de grondwet te interpreteren als een dwangbuis.

            (in antwoord op Volledig)
          • Volledig

            Dat mag inderdaad. En ik mag er op reageren volgens diezelfde wetgeving. Of gelden er voor mij andere regels?

            (in antwoord op kletsmajoor)
          • kletsmajoor

            Waarom ga je nou de suggestie wekken dat je gediscrimineerd zou worden?

            Het gaat mij erom dat jij de grondwet interpreteert op een heel formalistische manier waarmee je de opvattingen van anderen irrelevant wilt verklaren ongeacht de inhoud van de zaak. Als mensen de Nederlandse normen en waarden verregaand overschrijden (b.v. vechten in Syrië) houdt ook volgens de grondwet de acceptatie op en kunnen ze hun staatsburgerschap kwijtraken.

            (in antwoord op Volledig)
        • Karl Ruprecht Kroenen

          Naffer alert!!!

          Mo is in da house,…

          (in antwoord op kletsmajoor)
      • Karl Ruprecht Kroenen

        Geen rechten zonder plichten.

        (in antwoord op Volledig)
  2. Vestzak

    Ga toch weg met je stickers. Net als dat “ik ben ook een Marokkaan”-gelul. Kijk, ik moet niets van de PVV hebben. De oplossingen zijn leeg en ridicuul (niet alleen t.a.v. Marokkanen) en met deze eenmanszaak valt op geen zinnige manier samen te werken. In Almere vallen ze nu ook buiten de boot, lees ik net. In de TK heeft de facto elke andere partij samenwerking uitgesloten. M.a.w. als je op de PVV stemt, kun je net zo goed je stembriefje meteen verscheuren.

    Maar zo’n rare sticker als hierboven? Nee, dank u. De Marokkaanse gemeenschap in ons land heeft een bijzonder groot probleem met hun criminele jongeren. Wil je Wilders de mond snoeren, moet je dáár wat aan doen. En niet debiele stickers gaan uitdelen, waar geen hond wat om geeft. Er schijnt nog een overvaller (Deurne) verstopt te zitten in Eindhoven. Mensen om hem heen, weten wie het is. Maar de kaken blijven stijf op elkaar. Nee, beste Marokkanen. Zo los je dus niets op. Bij de haren pakken die kerel en afleveren op het lokale politiebureau. Als je goodwill wil kweken, haal je die bizarre stickers weg en geef je de derde overvaller aan. En niet alleen deze overvaller, maar álle criminele Marokkaantjes. Want er zijn er een hoop, en de gemeenschap is hecht. Dus ook veel goede Marokkanen (en ja, die zijn er genoeg) weten ongetwijfeld meer dan ze zeggen.

    De bal ligt in de hoek van de Marokkaanse gemeenschap. U is aan zet. Doe er eens wat mee.

    • Volledig

      Het probleem is niet bijzonder groot. Het probleem is een factor twee groter dan bij autochtone Nederlanders. Maar dat is het punt niet. Het punt is dat het bizar is dat “de Marokkaanse gemeenschap” iets moet doen of vinden. Hoe kan het dat de verantwoordelijkheid naar een hele gemeenschap wordt geschoven van de daden van een kleine (4%) groep? Ik kan nog steeds niet begrijpen dat dit door veel mensen steeds wordt geroepen, want wat heeft een Marokkaanse man van 62 in Kamerik te maken met een overvaller uit Eindhoven of een inbreker uit Venray? Het enige wat ze delen is het land van oorsprong.

      (in antwoord op Vestzak)
      • Vestzak

        Kom.
        De problemen onder Marokkaanse jongeren zijn gigantisch. Dat is algemeen bekend. Zelfs bij de PvdA zijn ze daar nu eindelijk achter. En ook het CDA is inmiddels wakker (“hard aanpakken!”). U noemt een factor twee niets, ik noem het bijzonder fors. Een wereld van verschil. En zoals altijd met cijfers moet u het wel in het juiste perspectief plaatsen. Het aantal Marokkanen in Nederland is absoluut gezien klein in vergelijking met het aantal autochtone Nederlanders. Maar hun relatieve aandeel in crimineel gedrag is bijzonder groot. Kom, dit is geen nieuws. Niemand ontkent dit meer. Dit probleem “niet bijzonder groot” noemen geeft imho aan dat u een bijzonder groot bord voor het hoofd heeft. Ik ken de cijfers. En ja, soms wordt daar gesjoemeld en allicht doelt u daar op; dat een 3e generatie Marokkaan “autochtone Nederlander van Marokkaanse origine” wordt genoemd e.d. Kom, daar trappen we niet meer in. We weten allemaal hoe de vork in de steel zit hier.

        Ik noem hier de Marokkaanse gemeenschap, omdat die een hechte eenheid vormt. Van mij hoeft dat niet, hoor. Integendeel. Kan er niet tegen als mensen te veel samenhokken. Maar ze zoeken elkaar zélf op. Dat doe ik niet voor ze. Trouwens, even terzijde, niet alleen Marokkanen doen dat. Maar die gemeenschap zelf kiest daarvoor. Die ouwe man uit Kamerik kan me niet zoveel schelen, wel de honderden Marokkanen in de Eindhovense wijk die de hand boven het hoofd van deze crimineel houden.

        (in antwoord op Volledig)
      • Apekool

        ‘De gemeenschap’ maakt zich medeschuldig door te weten wie de criminele elementen zijn en wat ze gedaan hebben, maar daarvan nooit aangifte (desnoods anoniem) te doen.

        Dit is zeer schadelijk voor het aanzien van Nederlands Marokkanen in het algemeen, en de daadwerkelijk goedwillenden (die dus geen kennis hebben van criminaliteit) in het bijzonder.

        (in antwoord op Volledig)
        • Volledig

          Eens. Maar dit gaat om een kleine gemeenschap in Eindhoven die een vermoeden heeft wie de derde dader is. Het is wel zo dat binnen de Marokkaanse gemeenschap het heel moeilijk wordt gevonden om te “klikken”. Dat wordt vaak nog gezien als verraad.

          (in antwoord op Apekool)
          • Apekool

            Yup, dat is een onderdeel van ‘verlichting’ en een bredere blik denk ik dan, verraad aan de gehele samenleving of verraad t.o.v. 1 persoon.
            Conceptueel niet lastig, in praktijk natuurlijk wel!

            (in antwoord op Volledig)
  3. Meester Proper

    Als ze beroofd worden door diezelfde Naffers is de liefde snel weer voorbij.

  4. Vestzak

    http://www.ad.nl/ad/nl/30660/Overval-op-juwelier-Deurne/article/detail/3632047/2014/04/09/Buurtvader-geeft-derde-verdachte-Deurne-niet-aan.dhtml
    Dit dus…

    ‘Marokkanen vertrouwen Nederlanders niet meer op straat, ze zijn bang dat er met journalisten wordt gepraat’.
    Sja, hoe denk je dat veel Nederlanders zich voelen?

    En dan krijg je dus dit.
    http://www.omroepbrabant.nl/?news/2093571083/Actiegroep+Identitair+Verzet+wil+bewoners+Gestel+oproepen+om+derde+overvaller+Deurne+aan+te+geven.aspx

  5. Karl Ruprecht Kroenen

    En het ironische van deze actie is nog wel dat de term NAFFER het meest door de politie wordt gebruikt om even snel in het kort een profilering te geven.
    En ik kijk er dus niet van op als de term door agenten tijdens het werk uitgevonden is.

  6. Raymond de greef

    Naffer is een politie uitdrukking en niets voor niets want zij hebben veel te maken met een grote groep on aangepaste jongeren die vinden dat de recht hebben op LUXE, heb je dat niet dan pak je dat gewoon van een ander .
    Als ik nu aan Marokkaan denk, denk ik aan opsporing verzocht,aan uitkeringen,agressie en dat komt natuurlijk door Wilders en ons Nederlands volk wat alleen maar discrimineerd.
    Want zij zijn alleen maar slachtoffers!

  7. Dead Silence

    Een Naffer heeft altijd een blaffer.

Reacties niet toegestaan