Dit is twitter-diplomatie

In een lang artikel in The New York Times wordt beschreven hoe het State Department zich op media als Twitter, Facebook en YouTube heeft geworpen als een nieuwe manier om diplomatie te bedrijven. 
Aan de hand van 2 jonge diplomaten – eentje is verbonden aan de befaamde planning staff, de afdeling die de wereld van morgen in kaart moet brengen – wordt verteld hoe de diplomatie zich zo vernieuwt. Niet langer komen belangrijke mannen bij elkaar die staatszaken bespreken met op de achtergrond een vlag van de betreffende landen en na afloop een persconferentie. Die diplomatie bestaat nog wel – zeker – maar er zijn inmiddels ook heel andere manieren om je belangen in het buitenland te behartigen.
Overal ter wereld heb je mobiele telefoons, overal ter wereld heb je internet en dit zijn de gereedschappen om boodschappen over te brengen, en bevolkingsgroepen te benaderen en te beinvloeden die tot voor kort nog nauwelijks bereikbaar waren. Het heet in The New York Times ‘a new marriage of Silicon Valley and the State Department.’
Recentelijk had je in Moldavie de twitter-revolutie en in juni 2009 was de opstand in Iran niet denkbaar zonder telefoons waarmee dissidente krachten elkaar op de hoogte hielden. De effecten van deze nieuwe media zijn zo sterk dat het ministerie van Hillary Clinton er kien op is via deze netwerken macht en invloed over de grenzen te verkrijgen. Zo zijn er ook al techneuten aan deze activiteiten verbonden die bestuderen hoe Amerika dit soort dissidenten kan faciliteren.
De macht en de kracht van de staat wordt in de 21e eeuw bijkans overtroffen door de macht van het web dat maar al te vaak ongrijpbaar is. Voor de moderne diplomatie biedt zoiets grote kansen en dit uitgebreide artikel laat zien dat Ameirka hier al volop mee bezig is.

 

Bron(nen):   The New York Times