Lagere cito-scores, kleinere woordenschat: de gevolgen van het lerarentekort

Lagere cito-scores, een kleinere woordenschat en uiteindelijk een lager schooladvies. Dat zijn de gevolgen van het lerarentekort volgens bijna 3.000 leraren, schooldirecteuren en onderwijsondersteuners die zijn ondervraagd door CNV Onderwijs en het AD.

Negentig procent signaleert een achteruitgang in het kennisniveau van leerlingen bij rekenen, taal, spelling en begrijpend lezen. Ze stellen dat de grote uitval van leraren en steeds wisselende gezichten voor de klas funest zijn voor de leerresultaten. “We hebben meer uitstroom naar lagere niveaus van voortgezet onderwijs dan vijf jaar geleden, slechtere Cito-scores en een beperktere woordenschat’’, aldus een leerkracht in het AD.

De Onderwijsinspectie concludeerde eerder al dat de reken- en taalresultaten van basisschoolleerlingen de afgelopen twintig jaar achteruit zijn gegaan. Er zijn vooral problemen in klassen zonder vaste leerkracht. “Het afgelopen schooljaar is onze hele groep 5 behoorlijk onderuitgegaan op de Cito-toetsen. Dit was een direct gevolg van het niet kunnen vinden van een goede invalleerkracht na een burn-out van de vaste leerkracht”, vertelt een respondent.

Bron(nen):   AD