Hoe je geluk vindt in tijden van Corona

Je hebt al van alles geprobeerd, van een talencursus tot zelf zuurdesembrood maken, maar je gaat je toch steeds rotter voelen. Professor Laurie Santos heeft misschien de oplossing. Tegen The Times vertelt ze over geluk vinden in tijden van corona.

“Het staat vast dat we door moeilijke omstandigheden goed kunnen leven, omdat moeilijke omstandigheden ons leren dankbaar te zijn”, zegt Santos. In wetenschappelijke studies staat dankbaarheid consequent bovenaan de lijst van wat mensen echt gelukkig maakt.

Een van de misvattingen over geluk is dat geluk afhangt van onze omstandigheden, zegt ze. “In feite lijkt het er op dat (als we onderdak en eten hebben) we kunnen gedijen in elke situatie waarin we terecht komen.” 

Santos ontwikkelde aan het prestigieuze Yale een academische cursus voor gestreste studenten over hoe gelukkiger te worden. Het werd al snel de populairste module van de universiteit. Het tien weken durende programma, dat bestaat uit lezingen en papers van vooraanstaande psychologen, en huiswerk en waarvan is bewezen dat ze geluk bevordert, is net gelanceerd als gratis online cursus. In de afgelopen weken hebben zich wereldwijd meer dan twee miljoen mensen ingeschreven. Je vindt hem HIER.

Je kunt ook iets hebben aan de podacst van Laurie Santos. Die vind je HIER

Sommige dingen kun je ook proberen zonder eerst je te verdiepen. Neem je deel aan allemaal groepsactiviteiten op Zoom. Heel leuk, die Vrimibo’s met veel schreeuwende mensen, maar nuttiger voor je geluk is één betekenisvol gesprek met een ander mens. Een andere tip uit de podcast en colleges: hou in deze tijd een geluksdagboek bij. Wat in de afgelopen 24 uur maakte je opgewekt? Na een paar dagen zie je mogelijk een rode draad. Als je dan ook nog ontdekt waar je humeurig van wordt is het helemaal mooi.

Je kun geluk ‘leren’. Een paar stappen:

  1. Richt je niet teveel op jezelf, maar op anderen
  2. Wees vriendelijk voor jezelf: je doet je best
  3. Zorg voor een gezonde levensstijl, met goed eten en voldoende en regelmatige slaap

Bron(nen):   Times