Zouden goederentreinen niet over een apart spoor moeten?
Door de ramp in het Belgische Wetteren is de aandacht weer gericht op de vele gevaarlijke stoffen die - ook in Nederland - dwars door bevolkt gebied gaan. Gemeenten in Nederland, opgeschrikt door de treinramp in België, eisen nu een apart spoor voor treinen die chemische stoffen vervoeren. Dat meldt het Algemeen Dagblad. De Belgische trein was enkele uren voor de crash nog door dichtbevolkte gemeenten als Dordrecht en Roosendaal gereden.
Na de ramp is het debat over gevaarlijk treintransport ook in ons land weer opgelaaid. Bestuurders van de Zuid-Hollandse gemeenten Dordrecht en Zwijndrecht pleiten voor een apart spoor voor gevaarlijke transporten. Ze willen hierover in gesprek met de Tweede Kamer en de provincie. De treinen rijden nu nog over het reguliere spoor, dat in enkele gemeenten dwars door de bebouwde kom loopt.
De bewoners van het centrum van Wetteren, hoeven overigens niet langer hun ramen en deuren gesloten te houden.
Ongeveer 500 evacués kunnen nog niet naar huis. ,,Het tijdstip waarop de geëvacueerde bewoners terug kunnen keren naar hun woning staat nog niet vast", zei een woordvoerster van de provincie Oost-Vlaanderen. Het is wel de bedoeling dat ze maandag in fasen terugkeren naar hun huizen.
Bron(nen): De Volkskrant
Het is een kwestie van een analyse van het risico enerzijds, en de kosten anderzijds. Mijn inschatting: het kan niet uit om apart spoor aan te leggen voor chemisch transport (net zo min als dat je daar aparte wegen voor gaat aanleggen).
Zie de Betuweroute: het aparte spoor mag dan natuurlijk níet door hun gemeente, of alleen met zoveel tunnels dat het niet meer uit kan.
(a) het kan niet uit en (b) in Nederland rijd je altijd door bevolkt gebied. Wel realistisch blijven. Het is niet zo dat er elke week een trein ontploft.
Zouden we het spoor niet gewoon opheffen? Treinen waren een goed idee toen ze uitgevonden werden, want toen waren er geen snelwegen, geen vrachtwagens en geen bussen. De praktijk is dat treinen al minstens 70 jaar niet meer zonder subsidie kunnen bestaan.
Bussen en vrachtwagens zijn vele malen flexibeler en goedkoper in te zetten dan treinen.
Ik zeg: Spoorlijnen asfalteren, en alleen vrijgeven voor vrachtwagens en bussen.
Fileprobleem opgelost, want bussen en vrachtwagens verdwijnen voor 80% van de snelwegen en N-wegen
Bodemloze subsidieput spoorwegen gedempt
Geen overbodige capaciteit tijdens daluren dus veeel beter voor het milieu
Het aantal ongelukken en doden weegt niet op tegen de kosten om ook maar iets te veranderen dus het blijft zoals het is vrees ik.
En waarom _vrees_ je dat? Het lijkt mij de enig logische reactie. De kosten per voorkomen dode of gewonde per jaar zijn zo bizar hoog dat je dat geld beter kan investeren in laaghangender fruit. Net zoiets als het onder de grond gaan leggen van hoogspanningsleidingen trouwens: ook veel te duur voor het aantal potientiële ziektegevallen wat je er mee zou kunnen voorkomen.
(in antwoord op catchit64)