Leraren wisten dat met examens geknoeid was

Het AD heeft een interessante reconstructie van de diefstal van examens. Er is, zo blijkt volgens het AD uit de politieverhoren, niet een keer ingebroken in de 'kluis' met opgaven, maar vijf keer. En moeilijk was dat niet. De examens lagen in een bezemkast met een verstevigde deur. Maar er was een groot dakraam, en er lag een ladder in de buurt om daar heen te klimmen.
Na de diefstal uit de kluis namen de scholieren de papieren mee naar huis, waar ze werden gefotografeerd en vervolgens met superlijm van de bouwmarkt werden dichtgelijmd. Daarna gingen ze weer terug in de kluis van de school. De dieven zochten in bibliotheken de antwoorden op de vragen.  Een van de verdachten zou de examens (vwo, havo en vmbo) hebben aangeboden in bibliotheken in Utrecht, Den Haag en Amsterdam. Prijs: tussen de 20 en 250 euro. Er was al bekend dat de zoon van een natuurkunde leraar bij de dieven zat. Nu blijkt dat ook een zoon van een tweede medewerker, een systeembeheerder, is aangehouden. Sommige leraren zagen op de examendag dat er was geknoeid met de enveloppen waar de opgaven zaten. Volgens de aangehouden scholieren raakten op verschillende examendagen docenten in paniek toen ze in de gymzaal de dichtgelijmde pakketten openden. Die waren amper open te krijgen, omdat de dieven een erg sterke lijm hadden gebruikt. De school heeft dit niet aan de onderwijsinspectie gemeld.
 

Bron(nen):   AD      

6 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Anna

    Verbaasd ? Iemand ? Die school/sekte is een schande , draagt alleen segregatie , ellende en criminaliteit uit ! Sluiten en afbreken . Breng de miljoenen die daardoor bespaart worden naar de senioren een groep die het verdient .

  2. Templein

    Examens zouden niet op school afgenomen moeten worden, maar in een grote ruimte voor alle scholen samen. Per stad of dorp. Dan ben je van alle problemen af.
    Anderzijds kunnen docenten de druk van een besluit op zo’n signaal niet aan. Het heeft veel consequenties. Bovendien worden zij dan behandeld als klokkenluiders.
    Het systeem deugt niet.

    Het gaat niet alleen om die ene school. Ook een landelijke steekproef wijst uit dat docenten van eigen school hun leerlingen te hoog beoordelen. De controleur van een andere school levert slordig werk, zo blijkt.

    • catchit64

      Het blijft natuurlijk vreemd dat je na 4 of 6 jaar middelbaar onderwijs plotseling moet laten zien dat je het kunt.

      Een goed leerling volg systeem met toetsmomenten en testen op het juiste moment laten volgens mij veel beter zien of iemand het waard is om een diploma te krijgen.
      Een mega stresmoment creëren lijdt tot niets. Maar ach… zolang er grijze muizen met ideeën uit de jaren 50 van de vorige eeuw over het onderwijs moeten beslissen verandert er niks.

      (in antwoord op Templein)
      • Templein

        Daar ben ik het mee eens. Maar dan moet het onderwijssysteem grondig veranderen. De Finse onderwijsdeskundige Sahlberg schreef een inspirerend boek Finnish Lessons.

        Onze bestuurderscultuur zit ons in de weg, zegt Sahlberg. De Finnen willen niet speciaal tot de top behoren. Nee, zij willen goed
        onderwijs voor ál hun kinderen. Veertig jaar geleden stonden ze onderaan de ladder, internationaal gezien. Nu komen ze met hoogopgeleid, academisch personeel, óók op de basisscholen.

        Ze krijgen minder betaald dan Nederlandse leerkrachten, maar ze vinden in hun vak voldoening. En van de bevolking waardering.

        Ze geven gemiddeld 1 uur per dag minder les dan de Nederlanders. Maar ze scherpen elkaar door vaker
        met het docententeam leerproblemen van hun kinderen te bespreken. Elke leerkracht krijgt twee uur per week voor bijscholing en coaching. Daarnaast kijken ze bij elkaars lesgeven mee. Er heerst een sfeer van kennis en vaardigheden delen voor het gemeenschappelijke doel: het onderwijsniveau en de hoogwaardige bagage van de kinderen.

        Concurrentie werkt verstarrend.

        (in antwoord op catchit64)
  3. Pietje_Precies

    islam gaan boven school. wegkijken aub.

  4. 67benjamin

    Het gaat toch heel goed voorstelbaar om een jaarlijks plaatsgevonden diefstal en fraude, omdat in 2012 de Ghaldounschool ineens opvallend goed gescoord had in Elsevier onderzoek. Hierbij was gekeken naar de prestaties in de jaren 2008, 2009 en 2010.

    http://www.elsevier.nl/Wetenschap/nieuws/2012/1/Wat-zijn-de-beste-scholen-van-Nederland-ELSEVIER327240W/

    Waarom lezen we niet over de voorgaande jaren. En over mogelijke gevolgen van eerder plaats gevonden praktijken.

Reacties niet toegestaan